Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PFA skrev:Tar det längre tid att få värme i kupén med en dieselmotor jämfört med en bensinare? Eller använder man värmaren bara för att man har möjlighet att få värme lite snabbare? Kan man värma även under tiden man kör? Känns lite onödigt. Men jag är ju också rätt novis på dieselbilar :)

Det tar längre tid om man stänger av autofunktionen på extravärmaren. Dieselvärmaren kan alltså per automatik gå in och hjälpa till att få upp temperaturen när man kör och det är kallt.. det kan vara bra om man kör mycket i stadstrafik då man får stå stilla på tomgång eller kör sakta på låga varv. I de lägena kan det ta lång tid att få upp värmen.
Jag har stängt av autofuntionen i min då jag oftast kör ut på motorväg rätt snart efter start. Då tycker jag bilen får upp värmen skapligt fort, plus att jag oftast kört värmaren innan jag klivit in i bilen så att både kupén och motorn tinat upp lite. :)

Anledningen att det är så är för att dieselmotorn är effektivare och att man kan förbränna diesel med mindre värmeförlust än bensin. Det blir alltså mindre spillvärme över till kupén. På vissa bilmodeller har jag läst att det är ett väldigt problem när det är kallt. Inget jag upplevt i min V70 trots att det var runt -20 flera dagar förra vintern.
Nån "stackare" i ViBilägare gnällde i senaste (eller näst senaste, nr17 var det..) nummret om hur kall hans Golf var och att han när han gjorde som vanligt och lät bilen stå på tomgång en halvtimme(!) innan han skulle iväg så fick han inte full värme i bilen och fick skrapa rutorna ändå. Han hade inte läst på och beställt en dieselbil utan extra elvärmare eller dieselvärmare (dieselvärmare ingår på alla volvo dieselbilar i norden.).
Hela artikeln dröp av gnäll och själv tycker jag gubben skulle sättas dit för miljöförstöring. Tomgång en halvtimme innan avfärd varje gång man ska iväg när det är kallt låter puckat! Han borde ha satsat på en värmare av nått slag..

Edit:
Såg nu att jag svarade på något som det redan var svarat på... Hoppade visst över en sida när jag läste. :)
Selast skrev:OK tack för alla informativa svar!

Antar att min motor då "lossnat" och förbrukningen jag erfar är ungefär vad man kan förvänta sig för denna bil. Körde precis 50 mil upp till stugan med full bil och takbox, hade staplarna i displayen i princip hela vägen och ansträngde mig att köra snålt. Snittförbrukningen som jag aldrig nollställt sjönk från 0,72 l/mil till 0,71 l/mil! :) Det var iofs inga större problem att köra snålt då det var stört mycket trafik och rätt dåligt väglag igår...

På en helt annan bog, jag har länge funderat på om vilken bil man kör på något sätt reflekterar ens personlighet. I så fall tror jag att majoriteten av de som kör Audi Q7 och Q5 måste lida av någon sorts personlighetsstörning som visar sig genom bla totalt vårdslösa omkörningar av typen, "Jag skiter i att det är en kö med 10 bilar som håller hastighetsbegränsningen och det är isiga vägar, JAG SKA OM!". Ofta är detta beteende parat med att man stannar för rast eller kisspaus 10 minuter efter att man riskerat sitt eget och andra trafikanters liv så hela tåget kör om dom när dom står stilla... Dessutom verkar dessa personer tro att vänsterblinkersen har en inbygd skyddssköld av typen Star Wars så att man blir odödlig när man använder den. Jag spenderar en hel del mil på vägarna och menar att polisen skulle kunna göra betydligt större nytta för trafiksäkerheten genom att köra på våra vägar och verkligen synas istället för att smyga i buskarna med lasrar och smälla upp kameraskåp. Om det nu är så att syftet är att öka trafiksäkerheten och inte att dra in X antal millioner till statskassan...
Det är samma typ av förare och bilar, som du finner körande i kollektivtrafikkörfälten i Stockholm, även BMW och dess förare är överrepresenterade vad gäller dessa vidriga beteenden. Lite off topic, men ändå...
Det finns en tråd "Vad blir du irriterad av i trafiken" som passar perfekt för den diskussionen sen. Låt denna tråd hållas kring bränsleförbrukningen, det är så många trådar som spårat ur på sistone så jag ser gärna att denna håller sig till ämnet.
Till joel80 m fl:
De senaste snålaste bensinbilarna lider av precis samma problem. I Tyskland har de stora problem med att 1,4 TFSI (den med kompressor och turbo) i VW-gruppens bilar har jätteseg värme. Gäller flera andra moderna bensinbilar också och problemet kommer nog att öka, jag har svårt att tro att biltillverkarna tänker "vi kan få ner bilen till 3,3 i EU-mix men vi satsar på 3,5 och ordentlig värme, det gillar våra finska och norrländska kunder".
Henrikx2 skrev:Jag snittar straxt över litern med D5 AWD Aut Polestar och blytung högerfot.
Körde på samma sätt med V50 D5 Man och snittade 0,68 över hela ägandeperioden om ca 12000mil.

Körde lite över julhelgen ca 300mil 100-120km/h och då kom jag faktiskt ner på 0,65l/mil
De har väl ungefär samma EU-mix V50 D5 man och den du har nu...?
PH
Jag pratade med ett par journalister som jobbar på ViB. De menar att dieselbilar i allmänhet drar väsentligt mer när de blir inkörda. Det skriver de ofta i tidningen ("testbilen hade bara gått 200 mil och det kan förklara den höga förbrukningen"). Här på forumet tycks motsatt uppfattning råda. Hur som helst kanske det kan vara en förklaring till hög förbrukning i början. En teori är ju att man kör in bilen och lär sig köra den "rätt". Kommer man från en sexcyl 328i är man ju mer van vid att varva och det återspeglas i en hög förbrukning tills man lär sig hur man ska köra. Men med en modern bensinmotor med turbo kan man köra ung. som en diesel utom vid omkörningar, uppförsbackar etc. där T4 är rätt seg. Men den är ju bra mycket mer björnstark än t ex en V70 2,4 170 MY07...
PH
perhall skrev:Till joel80 m fl:
De senaste snålaste bensinbilarna lider av precis samma problem. I Tyskland har de stora problem med att 1,4 TFSI (den med kompressor och turbo) i VW-gruppens bilar har jätteseg värme. Gäller flera andra moderna bensinbilar också och problemet kommer nog att öka, jag har svårt att tro att biltillverkarna tänker "vi kan få ner bilen till 3,3 i EU-mix men vi satsar på 3,5 och ordentlig värme, det gillar våra finska och norrländska kunder".
Ja precis.. de minsta bensinmotorerna har också problem med tillräcklig värme. Jag vet att i allafall Volvo jobbar med problemet och tar fram effektivare värmesystem. Läste någonstans att dom jobbar med typ "luftvärmepump"-system för att få ut mer av det som finns att ta av.
Även ett system där man vid kyla leder det uppvärmda kylvattnet direkt mot kupén utan att passera kylaren. (Läste i nått av de senaste ViBilägare här också tror jag.) :)
Volvo har väl ingen mindre än 1,6an och där har man ju inga värmeproblem, det är ju brutal skilnad iaf, har nu åkt V40 D2 några veckor och det är knappt minusgrader och dieselvärmaren får man ju slå på konstant när jag ligger och puttrar runt i stan.

När det är 15grader kallt kan man ju fortfarande sparka igång en bensinare medans man skottar lite på uppfarten och så, sedan är ju hytten varm och go, en diesel utan dieselvärmare skulle ju aldrig gå, el det går inte, det vet jag av erfarenhet från både V50 och Kia utan värmare, svinkallt hela tiden såvida man inte ligger opch brassar motorväg.
Det är väl nackdelen med att ha en Volvo diesel om man kör mycket i stan, korta turer, när det är kallt. Man få köra värmaren lite innan man skall iväg och eller ha autostart av värmaren så den startar när bilen startar. Webastovärmaren (som sitter i senare årgångar av Volvo dieslar) drar ca 0,6 liter/timme enligt Webastos hemsida, så man ruinerar sig väl inte att köra den lite då och då.

/Bo
Ska bli intressant att se var det här slutar med VEA och andra nya motorer. Diesel har ju konstant en större "överförbrukning" än bensin i förhållande till EU-normen men nu när bensinarna också börjar få väldigt låga siffror är det intressant att se vad som händer. EnMB E200T har t ex 6,0 i EU-mix. Om det blir dålig värmealstring från motorerna så man måste ha värmare kanske det inte slutar så bra ändå. Verkar ju nu som en D5 AWD aut drar ung som min T4 man FWD (detta baserar jag också på egna erfarenheter) trots att T4 har 6,8 i EU-mix och D5 AWD aut 5,3... jag skulle nog tom säga att T4:an är snålare. Vid normal mv-körning ligger den på 6,7-6,9 (kör 120-130).
PH

Och jag ska kolla växellådsoljan, ha[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]

Broms höger fixas aldrig

Klurigt nu när både Thansen och Biltema[…]