Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grynvald
När jag startar bilen så klickar det frenetiskt från höger framdörr och fönsterhissen/elhissen på den dörren funkar inte, däremot så blinkar den i takt med klickandet. Inte heller yttertempmätaren funkar så länge det klickar och blinkar.
I början när problemet uppstod så kom det bara när det var kallt eller fuktigt ute, och försvann när bilen blev varm. Nu kommer det och går oavsett väder och temperatur.
Idag uppkom dessutom ett "bonusfel" när jag satt i bilen utanför affären och väntade. Hade tändningen på eftersom jag lyssnade på radio och då kom klickandet igång igen, samt så började rutan i höger framdörr hissas ner, små, små bitar i taget.

Är det Volvoverkstaden nästa och minus 5000kr på kontot som gäller, eller finns det någon kunnig person som kan bistå mig med en lösning?

Tacksam för all hjälp och råd och info!
Användarvisningsbild
av SvenB
Förmodligen ligger felet i knappsatsen i vänsterdörren. Inget ovanligt.
av grynvald
SvenB skrev:Förmodligen ligger felet i knappsatsen i vänsterdörren. Inget ovanligt.
I förardörren alltså? Och i knappsatsen? Någon sa till mig att felet borde ligga i något som kallas RDM, (eller liknande) typ en dator som sitter i höger dörr. Men om det är i knappsatsen, kan man på ett enkelt sätt ta er och rengöra den, eller måste den bytas ut?
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är olika. Ibland går det att rengöra.
exakt samma fel i min, när bilen stått ute i kall väderlek, så fungerar för övrigt inte centrallåset på förardörren, och knappsatsen blinkar i takt med "relä" ljudet, och fönsterhissarna fungerar ej.

dock fick jag en ny dörrknappsats av volvo handlaren när jag köpte bilen för två år sedan då felkoder angav fel på den, men enbart för vänster fönsterhiss bara klickar. dock har centrallås och inget klickande vart förrens denna vintern det började detta.

blir att byta och se om det hjälper även mot centrallåset..
av grynvald
volvov702002 skrev:exakt samma fel i min, när bilen stått ute i kall väderlek, så fungerar för övrigt inte centrallåset på förardörren, och knappsatsen blinkar i takt med "relä" ljudet, och fönsterhissarna fungerar ej.

dock fick jag en ny dörrknappsats av volvo handlaren när jag köpte bilen för två år sedan då felkoder angav fel på den, men enbart för vänster fönsterhiss bara klickar. dock har centrallås och inget klickande vart förrens denna vintern det började detta.

blir att byta och se om det hjälper även mot centrallåset..
Tråkigt att höra att du också har samma fel på din bil. Så som jag har fått det förklarat för mig så sitter det en styrmodul/dator i både höger och vänster framdörr. Och om någon av dem ballar ur så får man det där jobbiga klickandet m.m. Dessutom ska det vara dyrt att åtgärda, flera tusen på Volvoverkstad.

Jag har inte själv kollat med Volvo, vare sig om felet eller pris, utan tänkte kolla här bland alla kunniga människor först, ifall det finns en alternativ lösning.

Men skriv gärna och tala om ifall knappsatsbytet är lösningen på problemet. :)

Tack på förhand.

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]