Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min kamrem på min 850 -97 blev bytt i januar 2006 efter 4300 mil. Nu har den gått 9100 mil
Men det är nu 8 år sedan förra kamremsbyte. I min amerikanska instruktionsbok står bytesintervallet
12000 mil men inget om ålder, 8 år. Har någon hört om kamremshaveri pga ålder och inte mil?
Antar att det är goda marginaler på bytesintervallet så jag behöver väl inte stressa med byte innan sommaren?
Ja det är 8år på din bil.

Men det är klart det är värt att chansa!
Hår det hem
Har du sparat 3.000:-
går det inte hem har du förlorad 30.000:-
MIn dotter köpte sin mammas Seat Ibiza 2001. Hon köpte den 2006. 2009 var bilen 8 år gammal och skulle enligt serviceschemat bytas kamrem. Då hade min svärson fått reda på att bytesintervallen på NYA Seat Ibiza hade blivit 10 år. Alltså körde dom vidare eftersom milintervallet inte hade uppnåtts. Tre månader senare gick kamremmen av. Bilen kördes till skrot.
Frågan var mer hur bråttom det är än om jag skall byta eller inte. Fick ett pris på 1000 kr i arbetskostnad så det är ju inte värt att chansa. Vattenpump hoppar jag dock över efter 9000 mil. Tror det är mer sannolikt att en ny eftemarknads vattenpump skär än att min orginala gör det efter 9000 mil.
Finns inga garantier. Oavsett vad folk svara här, och hur sanoeligt är... Då kan din kamrem hå av vid annan tidpunkt än de tips du får.

Tillverkaren av grejorna har angivit att gränsen går vid 8år 12000 mil.
Tror du att nån annan här har ägnatsig åt hållbarhets test i stor skala på just din modell sv motorer?
LOB skrev:Frågan var mer hur bråttom det är än om jag skall byta eller inte. Fick ett pris på 1000 kr i arbetskostnad så det är ju inte värt att chansa. Vattenpump hoppar jag dock över efter 9000 mil. Tror det är mer sannolikt att en ny eftemarknads vattenpump skär än att min orginala gör det efter 9000 mil.
Jag undrar varför du frågar och ber om råd, du har ju svaret själv :roll:
Ok, dålig forulering. Frågan var mer om ngn har hört om kamremshaveri pga ålder och om jag i så fall skulle byta så snart som möjligt. Då jag bor i Oslo der allla verkstäder tar +1500 kr/ timme så brukar jag vänta med reparationer tills jag är i Sverige. Inte meningen att spamma i detta förträffliga forum... :wink:
Jag har inte sett så många, men gamla bilar växer inte på träd på min arbetsplats. Så det finns ju ett mörkertal.
Och även om det är ovanlig, så kan ju just din bil vara en av dom dom inte håller.

Vinna 3000:- eller förlora 30 000
Det är du som spelar.
LOB skrev:Då jag bor i Oslo der allla verkstäder tar +1500 kr/ timme så brukar jag vänta med reparationer tills jag är i Sverige.
Hur långt har du till Sverige. Det kanske lönar sig att ta en semesterdag. :P
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]