Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Tjockare olja ger bara ökad friktion vilket ger högre bränslekostnader.
Helsyntetisk olja 5W-40 eller 5W-50rekommenderas.

Jag tycker definitivt du ska riva bort "plastpluppen" som sitter fast på tanklocket och löd fast kablarna direkt på reostat och tankpumpssladdar.
De gjorde jag på brorsans 745:a -87 och det var orsaken till att pumpen inte gick.
När det gäller tankmätaren så hade brorsan det felet att tankmätaren pendlade fram och tillbaka då och då.
Vi gav oss f... på att hitta felet och först köpte brorsan en beg mätare på skroten men även den levde sitt eget liv. Ett halvår efteråt så började jag rådda igen med tankmätaren och gav mig f.. på att hitta felet denna gång.
Någon här på forumet gav mig tipset att kolla kondensatorerna som sitter på tankmätarens kretskort. Jag åkte till ELFA i Solna (elektronikfirma) och köpte några nya kondingar (pris ca 10kr).
Bytte två elektrolyt kondingar (tunnformade) en beige och en svart, och vips så funkade mätaren igen. Den andra mätaren bytte jag också kondensatorer på men den funkade ändå inte.
Då tog jag bort själva visartavlan från kretskortet (den är bara instucken medelst två tappar i kretskortet) och där hittade jag en sprucken Zenerdiod på 5V. Åkte igen till Elfa i Solna och köpte en zenerdiod för 2:- och vips så funkade även den mätaren! Elektrolytkondingar åldras, därav felet med Volvos tankmätare.
Har kvar tankmätaren om du är intresserad. Men det är annars lätt att fixa själv.

Tankarmaturen är lätt att ta bort så tveka inte. Det är bara att knacka lite med en träkloss på ringen som håller tankarmaturens lock på plats och sedan skruva loss locket. Du måste alltså ta loss tanklocket för att komma åt att löda sladdarna på plats.
Hälsningar!
Jan K
Upplands Väsby
När ni nämner tanklocket så gissar jag på att det är i bagageutrymmet man kommer åt detta? Har nämligen stött på samma problem som ni nämner här. Har lite mindre soppa i tanken än vad jag brukar. Känns som den går på 3 cylindrar till och från. Trodde soppan var slut. Men kunde köra dryga 2 mil hem utan att den dog. 3-4 gånger blev den skum. Så misstänker att det kanske är pumpen också

Edit:

Kanske är det här det handlar om?

https://www.dropbox.com/s/g61nrywyoit3d ... 152409.jpg

Går ju en kabel tvärsöver där eller vad man ska säga. Den satt på en riktigt rostig liten plåtbit. Satte den på en bättre jordpunkt men pumpen verkar inte gå igång (Hör absolut ingenting från den). Annars brukar man ju kunna höra väl hur pumpen surrar igång när man vrider på nyckeln?

Edit2:

Fick tag på en pump till tanken. Så grannpojken erbjöd sig att hjälpa mig byta. Så han bytte pumpen å stuvade ihop allt igen. Förgäves. Helt dött därbak. Testade att koppla den gamla pumpen direkt på batteriet. Och se på fan den fungerade. Det verkar va helt dött med ström bak till pumpen. Vi kollade relät fram i säkringsboxen, och det klickade. Pumpen under bilen fungerade också. Nu vill skrothögen inte gå igång riktigt längre. Står och tuffar på 1 eller 2 cylindrar och drar aldrig igång.

Så för min del så verkar de va kablaget som säger åt pumpen att slå igång som är bekymmret. Känns nästan enklare att koppla en vip brytare eller tjuva ström från nåt som går igång med tändningen.
Hej igen! Nu har problemet blivit lite annorlunda. Mitt problem löstes delvis med att byta insugspackning då den läckte som ett såll! Men nu har jag fått ett nytt problem, när jag bara använder lite gas så rycker den. Vet inte hur jag ska beskriva det... Det känns typ som att en kolv nyper eller nåt, ett riktigt ryck alltså. Men det blir aldrig om man bara gasar lite till!

Vad i hela världen kan detta vara?

Kom på att jag tankat 50/50 etanol och bensin, då slet jag ut batteriet över natten och satte sedan in det igen. I hopp om att jag skulle "nolla" inställningarna till bränslesystemet så den får lära om sig. Kan detta vara boven? Kan man ens nolla inställningar?? Har också hål just framför katalysatorn. Men jag tror lambdan sitter i grenröret. Kan det ha något med det att göra?

Bränsleförbrukningen var inte så farlig. 0,91 blandat körning, men mestadels landsvägskörning med en sträcka på mellan 4-5 mil.

Mvh !
av jaka
Hej!
Byt tillbaka till 95 oktanig bensin och se vad som händer.

Apropå bilden ovan så är det säkert ärjade kontakter till pump och tankreostat innanför "plastpluppen" som orsakar problemen (plastpluppen sitter till höger om den över stora slangen).
Tankmätare är lätt att fixa. Byt de två stora runda elektrolyt kondensatorerna. Vill du inte göra det själv kan jag hjälpa dig.
jaka skrev:Hej!
Byt tillbaka till 95 oktanig bensin och se vad som händer.

Apropå bilden ovan så är det säkert ärjade kontakter till pump och tankreostat innanför "plastpluppen" som orsakar problemen (plastpluppen sitter till höger om den över stora slangen).
Tankmätare är lätt att fixa. Byt de två stora runda elektrolyt kondensatorerna. Vill du inte göra det själv kan jag hjälpa dig.
Jag kanske var lite otydlig. Jag Testade bara att tanka den blandningen, men det ryckte utav bara f*n så den tanken körde jag upp fort :p men kan man nolla inställningarna som jag gjorde?
Jag har fortfarande det här problemet! Testade att ställa tändningen igen, men den låg mitt emellan 10 och 15 grader. Ska man dra ut vacuumslangen från BTR eller? Det står på lappen vid motorluckan 12 grader +-2 grader spjällkontakt sluten. Vad menas med "Spjällkontakt sluten"?

När jag ställde tändningen hörde jag att motorvarven ändras lite då och då, men bara jättelite. Detser jag även på varvräknaren att den far upp och ner. ¨

Jag skulle även vilja mäta min lambdasond. Hur gör jag då? Drar jag isär kontakten och ger den ström genom en kabel och mäter mellan de andra två eller hur funkar det?

När man står på tomgången känner man motorns vibrationer i hela bilen också... Är det kassa motor/växellåds kuddar eller?

Jag SKA också kolla tankarmaturen när tillfälle ges. Men den hackar även med full tank. Hallgivaren är också lite "trasig" kabeln hänger ner under fördelarlocket. Kan det ge något av dessa fel?

Här kommer lite bilder och film på diverse.

Ser ni varvräknaren? Känns inte som att det ska vara så.

Bild
Här är kudden. Den ser ut som ett \ !

Bild
Är det här man rycker lambdan?
Jag har "skummat igenom" vad du skrivit. Att den "rycker" mer när du kör på etanol är ju för att den får för lite bränsle. Kör man på etanol måste man tänka på att det "kräver" minst 30% mer bränsle än om du kör på bensin. om du "blandtankar" så går gränsen vid c:a 30% E85 och 70% bensin. Det är var lambdasond och styrbox klarar av att reglera. Att den rycker när du kör på bensin kan ha samma orsak, men det går normalt inte att justera bränslemängden. Därför måste du se till att allt annat är Ok. Mäta bränsletrycket är en bra idé, men tyvärr inget man kan göra själv. Vad man kan göra själv är att kolla tjuvluft (packningen har du bytt såg jag) men kolla alla slangar vid och omkring insuget och oljefällan, även bromsservon. Plocka bort en slang i taget och plugga anslutningen i insugningsröret och se hur tomgången reagerar. Även rengöring och justering av spjällhus, spjällstopp och spjällkontakt. Kolla även om oljepåfyllningslocket sugs fast om motorn går på tomgång och du öppnar locket och håller det lätt på plats. Känns inget sug alls är det fel i vevhusventilationen någonstans.
andreasw skrev: Ska man dra ut vacuumslangen från BTR eller? Det står på lappen vid motorluckan 12 grader +-2 grader spjällkontakt sluten. Vad menas med "Spjällkontakt sluten"?
Har du vakumslang till fördelaren, ska den bort, men det tror jag inte du har. Det finns nog inte på F motorn. Den på BTR-en ska vara kvar, den styr ju bränslemängden. Spjällkontakt sluten blir det automatiskt när du har rengjort och justerat spjällhuset
andreasw skrev:Jag skulle även vilja mäta min lambdasond. Hur gör jag då?
Bakom tändspolen sitter ett 40 poligt kontaktstycke. Där finns också ett 2 poligt till förvärmningen till Lambdasonden och ett 1 poligt svart med en "gummitutt". Om du lossar på gummit kommer du åt att mäta på signalkabeln till Lambdasonden. Där ska vara 0,5 V när motorn är kall och skall pendla mellan 0,1 och 0,9V när den är varm (mätt när motorn går). Det är väldigt svårt att se "volten" då den "fladdrar" ganska mycket om man har en "vanlig" billig multimeter. Det ska mätas utan att "ta isär" stiften.
andreasw skrev:Hallgivaren är också lite "trasig" kabeln hänger ner under fördelarlocket

Går att byta, men för en "vanlig" bilförare är det enklare med en beg fördelare från skroten.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag har "skummat igenom" vad du skrivit. Att den "rycker" mer när du kör på etanol är ju för att den får för lite bränsle. Kör man på etanol måste man tänka på att det "kräver" minst 30% mer bränsle än om du kör på bensin. om du "blandtankar" så går gränsen vid c:a 30% E85 och 70% bensin. Det är var lambdasond och styrbox klarar av att reglera. Att den rycker när du kör på bensin kan ha samma orsak, men det går normalt inte att justera bränslemängden. Därför måste du se till att allt annat är Ok. Mäta bränsletrycket är en bra idé, men tyvärr inget man kan göra själv. Vad man kan göra själv är att kolla tjuvluft (packningen har du bytt såg jag) men kolla alla slangar vid och omkring insuget och oljefällan, även bromsservon. Plocka bort en slang i taget och plugga anslutningen i insugningsröret och se hur tomgången reagerar. Även rengöring och justering av spjällhus, spjällstopp och spjällkontakt. Kolla även om oljepåfyllningslocket sugs fast om motorn går på tomgång och du öppnar locket och håller det lätt på plats. Känns inget sug alls är det fel i vevhusventilationen någonstans.
andreasw skrev: Ska man dra ut vacuumslangen från BTR eller? Det står på lappen vid motorluckan 12 grader +-2 grader spjällkontakt sluten. Vad menas med "Spjällkontakt sluten"?
Har du vakumslang till fördelaren, ska den bort, men det tror jag inte du har. Det finns nog inte på F motorn. Den på BTR-en ska vara kvar, den styr ju bränslemängden. Spjällkontakt sluten blir det automatiskt när du har rengjort och justerat spjällhuset
andreasw skrev:Jag skulle även vilja mäta min lambdasond. Hur gör jag då?
Bakom tändspolen sitter ett 40 poligt kontaktstycke. Där finns också ett 2 poligt till förvärmningen till Lambdasonden och ett 1 poligt svart med en "gummitutt". Om du lossar på gummit kommer du åt att mäta på signalkabeln till Lambdasonden. Där ska vara 0,5 V när motorn är kall och skall pendla mellan 0,1 och 0,9V när den är varm (mätt när motorn går). Det är väldigt svårt att se "volten" då den "fladdrar" ganska mycket om man har en "vanlig" billig multimeter. Det ska mätas utan att "ta isär" stiften.
andreasw skrev:Hallgivaren är också lite "trasig" kabeln hänger ner under fördelarlocket

Går att byta, men för en "vanlig" bilförare är det enklare med en beg fördelare från skroten.

Mvh
Lennart
Jag körde bara en tank med e85/95. Men den gick så ryckigt så jag körde i vanlig 95 efter det. Jag var väldigt otydlig, jag skrev bara för att kanske datorn var inställd på att det var 50/50 blandning och hade kvar den inställningen med vanlig 95. Kanske var onödigt att skriva.

Jag har rengjort vevhusventilationen för ett tag sedan, med nya slangar osv. Så det borde inte vara något problem. Men ska prova det där med locket om det sugs fast! Slangar måste jag nog kolla. Går det också att spruta startgas om det finns vacuumläcka? Men det låter ju otroligt.

Jag kännde faktiskt en gång i somras att bromspedalen var "stenhård" men det försvann efter ett tag. Kan det ha något med vacuumläcka att göra?

Jag har ingen vackumslang vid fördelaren. Okej det är det som menas. Men den har jag rengjort i somras, rengjorde även tomgångsmotorn.

Det där med lamdasonden ska jag kolla! Hallgivaren fungerar ju, men kabeln hänger bara ner. Kanske ska ta loss igen och kolla vad som går att göra. Kanske löda fast kablarna igen?

Förresten mitt rör för förvärmningen utav luften är helt av. Kan det ha något med det att göra? Minns inte att den ryckte såhär i somras.
Hur kan jag mäta tempgivaren som styr motorstyrningen?
purpledodi skrev:Jag försökte byta hallgivaren själv. Gick helt åt helvete. Haha. Inget jag rekommenderar.
Haha jasså? Jag har tagit lös den en gång, det enda som hände var att tändningen blev helt åt helvete eftersom jag inte markerat läge på den :P
Vad var det som gick fel för dig?
Började med att godset sprack när jag borrade bort nitarna. Så limmade fast nya givaren med epoxy. Tydligen var det liiiite snett. För de var stendött. Slutade med att jag la ut dryga tusenlappen till för en beggad fördelare på skroten. Nu lever bilen iaf
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]