Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Peckham skrev:Tack för tipset men Kinetic är i mitt tycke lite för klent utrustat!
Så tänkte jag med, men jag tog mitt förnuft till fånga och svalde stoltheten. :D Det jag var ute efter i Momentum var Xenon ljusen men eftersom jag inte haft det tidigare så hade jag inte något att jämföra med. Sen kör jag inte så speciellt mycket ute på landsvägarna i mörker heller. Tycker nog så här i efterhand att en bränslevärmare väger upp en hel del.
av perhall
Ekonomiskt blir ju den nya en mycket bättre affär. Mycket lägre förbrukning, lägre skatt, tre års vagnskada kvar och en massa garantier i övrigt + allt är nytt. Däck, service etc. blir mycket billigare kommande år.... bara en sån sak som att byta bromsar runt om kostar väl ca 10 000 och det kanske man slipper om man har en ny i fyra år men inte om man köper en som är tre år.

Xenon är givetvis mycket bättre men halogenljusen på V60:n är ok.
Per
av Lövet
Eller så letar man upp en V60 där sådant är bytt. Finns säkert.
2.0T Momentum är en väääldigt mycket trevligare kombination än T3 Kinetic som är rätt färglös. Perfekt fungerande och snål. Men färglös. Bränslevärmaren kräver körmönster med långa sträckor för att inte slita ut batteriet så det är inte säkert att den är värd så mycket.
Vagnskada? Har nog aldrig haft en bil som varit så billig att försäkra som V60, kan tänka mig att det är 1-2 tusen per år det är värt.
Självklart talar förnuftet för en T3 Limited men det är ju så tråkigt att vara förnuftig. Varje gång jag är det säljer jag bilen efter bara några månader. Köp den bil du vill ha, det lönar sig i längden.
av Johannes1975
Låt mig slinka in med erfarenhet: min V60 T3 Nordic årsmodell 2013 fyller i januari ett år. Jättenöjd med allt så långt. Jämförde själv många beg. vs ny. Kommer ihåg jag fick en 2.0T momentum två år på nacken med ca 2000mil på mätaren till samma pris som en helt ny. Det enda vettiga för mig som vägde över i vågskålen för den beg. bilen var endast xenonljusen (nu kunde man lägga till high performance med bluetooth på nordic erbjudandet, vilket jag naturligtvis gjorde). Känns alltid bättre med nybilslukten, effektivare motor (volvo har tagit bort 2.0T från motorprogrammet), 2 år nybilsgaranti (min koppling gick sönder redan efter 9 månader, självklart åtgärdad på garantin) etc.

V60 T3 limited edition är ett bra och prisvärt kampanjerbjudande. Du kan säkert pressa säljaren på ytterligare rabatt eller annat tillbehör gratis (tex vinterhjul), jag gjorde det!!! Inte mycket enligt min mening, förutom xenon som lockar i momentum. Satsa på ny och upplev "julafton" känslan igen när bilen står leveransklar hos ÅF. Gott nytt år!!!
av Lövet
Volvo har bytt namn på 2.0T till T5 som säljs fortfarande
av perhall
Men 2,0T hade 200 hk och T5 240 hk, annars samma hårdvara.
2,0T kan få 240 hk med Polestar (fast det var nån som gjorde det här och knappt märkte nån skillnad - svårt att dra slutsatser från ett enskilt fall dock).
PH
av s6025t
andreas_lofgren skrev:Volvo har bytt namn på 2.0T till T5 som säljs fortfarande
T5 240hk har utgått nu oxå o är ersatt av Volvos nya egna VEA T5 på 245hk/350NM
Användarvisningsbild
av SvenB
Man kan ju inte längre beskylla Volvo för att det inte rör på sig.
av perhall
s6025t skrev:
andreas_lofgren skrev:Volvo har bytt namn på 2.0T till T5 som säljs fortfarande
T5 240hk har utgått nu oxå o är ersatt av Volvos nya egna VEA T5 på 245hk/350NM
Jo, det stämmer men 2,0T försvann för flera år sen och T5 har funnits fram till alldeles nyligen och säkert finns det en och annan kvar att köpa.

Däremot är ju 2,0T/T5 relativt törstiga medan T3/T4 är betydligt snålare - och nya T5 VEA 245 hk ordentligt mycket snålare och piggare än alla tidigare i meningen nämnda motorer.
PH
av perhall
I princip alla S/V60 2,0T är introbilar med Momentum+17"+metallic
Precis som nästan alla V70II 3,2 är introbilar med Momentum+18"+avståndsradar, ofta seashell...
Och det kan ju öka risken för barnsjukdomar.
PH

Sitter ju ett inbyggt ventilpaket i styrväxel[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]