Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo v70 T5 1999 Automat

Hejsan! Hoppas vid gud att någon kunnig kan hjälpa mig. Har en T5:a som börjat jävlas med mig. Vid körning tändes motorlampan, instinktivt stannade jag. Efter att ha samtalat med min pappa som tidigare ägt bilen, kom vi fram till att luftfiltret inte tvättats eller bytts på länge. Jag tog hans råd och avlägsnade filtret för att sedermera köra hem med lampan fortfarande tänd (i brist på andra alternativ). 4 till 5 kilometer senare vid acceleration tappade jag all effekt och bilfan dog, i samma stund tändes även ETS lampan. Försöker man nu starta bilen går den igång om man ger den lite gas, men den går ruskigt ojämnt. Ringde bärgningsbil och har inte kommit längre sedan dess. Värt att nämna är även att SRS lampan fick för sig att tändas, samt att motorfläkten stod och surrade en bra stund efter att jag försökte starta bilen ca 20 min efter att den stannat.

Vad har hänt med min pärla, any thoughts?
Stockholm Åkersberga. Tack för erbjudandet, har en bekant med samma felsökningssystem. Hade dock hoppats på en "snabblösning". Kopplade bort batteriet i några minuter idag, då startade den i fem sekunder, men dog sen. Känns som att ETS lampan har en poäng. Ger man gas får man väldigt lite respons, och den vill absolut inte gå på tomgång. Kollade även alla huvudsäkringar men allt var tipp topp. Känns dock betryggande and den går runt över huvud taget, utan missljud.
johnnype skrev:Du körde helt utan luftfilter om jag förstår rätt? Det kan väl aldrig vara en lysande idé!
En bil ska ju igentligen ha ett rent luftfilter. Men jag kör hellre en bil som får för mycket luft än en bil som kvävs.
Sommesim skrev:En bil ska ju igentligen ha ett rent luftfilter. Men jag kör hellre en bil som får för mycket luft än en bil som kvävs.
Jag kör nog hellre en bil som får för lite luft än en som suger in grus och skräp i motorn? (om det nu inte är en skrotbil så det kvittar)
johnnype skrev:
Sommesim skrev:En bil ska ju igentligen ha ett rent luftfilter. Men jag kör hellre en bil som får för mycket luft än en bil som kvävs.
Jag kör nog hellre en bil som får för lite luft än en som suger in grus och skräp i motorn? (om det nu inte är en skrotbil så det kvittar)
Det sitter en ganska bastant luftbox ivägen, och jag skulle inte från Stockholm till Dalarna. Har kollat det och det ser fint ut så det är Ingen fara.
Du har ingen annan idé på vad det kan vara?
greeeken skrev:det första jag skulle göra om man nu inte har VIDA är att kola hur bilbatteriet mår.
Kollat! Kopplade ur det i några minuter, men problemet kvarstår. :/
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]