Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vinterdäck, kallt väder, takbox, alla dessa parametrar spelar självklart in.
Jag kör en XC60 D3 AWD (163 kh) och jag snittar på 7,57 vid pumpen (loggar alla tankningar på spritmonitor.de), då kör jag mycket motorväg i tjänsten och lite grann hästsläp dras också.
Jag kör med icke dubbade vinterdäck och de drar ca en halv deciliter mer per mil än vad sommardäcken gjorde.
Jag kör min motsvarande V60 my13 runt 0,68. Jag använder sportläget och växlar manuellt rätt mkt, dvs växlar upp tidigare än vad lådan skulle gjort. Jag kör mestadels rätt lugnt men ibland så händer det ju... och då sticker förbrukningen direkt. Åt andra hållet, 0,64 enl Volvo, känns dock inte realistiskt att nå eller komma under. Bilen har gått ca 1600 mil, uttagen i slutet av jan-13 och går mkt bra. Jag är helnöjd med den särskilt efter Polestartrimmet. Enda kruxet är bakrutetorkaren som det tydligen kommit en fix för enl Bilia vilket ska åtgärdas vid servicen snart.
D4/D5 AWD är en drivlina som har ovanligt hög överförbrukning. I tyska ams har den slagit rekord i detta avseende - en D5 AWD manuell V60 med 4,7 i EU--mix och 9,1 i testförbrukning. Ingen annan bil har hittills haft en testförbrukning som nästan är dubbel mot EU-mix.
Per
perhall skrev:D4/D5 AWD är en drivlina som har ovanligt hög överförbrukning. I tyska ams har den slagit rekord i detta avseende - en D5 AWD manuell V60 med 4,7 i EU--mix och 9,1 i testförbrukning. Ingen annan bil har hittills haft en testförbrukning som nästan är dubbel mot EU-mix.
Per
D5 awd finns väl inte som manuell längre? dom erbjuds väl bara till XC60-XC70.
simonhalmstad skrev:
perhall skrev:D4/D5 AWD är en drivlina som har ovanligt hög överförbrukning. I tyska ams har den slagit rekord i detta avseende - en D5 AWD manuell V60 med 4,7 i EU--mix och 9,1 i testförbrukning. Ingen annan bil har hittills haft en testförbrukning som nästan är dubbel mot EU-mix.
Per
D5 awd finns väl inte som manuell längre? dom erbjuds väl bara till XC60-XC70.
Det stämmer säkert. Det här var ett tag sen, våren 2012 har jag för mig. 4,7 i EU-mix lär ju inte ha varit med automat iaf..
PH
OK tack för alla informativa svar!

Antar att min motor då "lossnat" och förbrukningen jag erfar är ungefär vad man kan förvänta sig för denna bil. Körde precis 50 mil upp till stugan med full bil och takbox, hade staplarna i displayen i princip hela vägen och ansträngde mig att köra snålt. Snittförbrukningen som jag aldrig nollställt sjönk från 0,72 l/mil till 0,71 l/mil! :) Det var iofs inga större problem att köra snålt då det var stört mycket trafik och rätt dåligt väglag igår...

På en helt annan bog, jag har länge funderat på om vilken bil man kör på något sätt reflekterar ens personlighet. I så fall tror jag att majoriteten av de som kör Audi Q7 och Q5 måste lida av någon sorts personlighetsstörning som visar sig genom bla totalt vårdslösa omkörningar av typen, "Jag skiter i att det är en kö med 10 bilar som håller hastighetsbegränsningen och det är isiga vägar, JAG SKA OM!". Ofta är detta beteende parat med att man stannar för rast eller kisspaus 10 minuter efter att man riskerat sitt eget och andra trafikanters liv så hela tåget kör om dom när dom står stilla... Dessutom verkar dessa personer tro att vänsterblinkersen har en inbygd skyddssköld av typen Star Wars så att man blir odödlig när man använder den. Jag spenderar en hel del mil på vägarna och menar att polisen skulle kunna göra betydligt större nytta för trafiksäkerheten genom att köra på våra vägar och verkligen synas istället för att smyga i buskarna med lasrar och smälla upp kameraskåp. Om det nu är så att syftet är att öka trafiksäkerheten och inte att dra in X antal millioner till statskassan...
Selast, bränsleförbrukningen sjunker såklart rejält när farten minskar, lätt gasfot ger låg bränsleräkning=gammal sanning. Sen drabbar det väl olika bilar i olika omfattning, Volvon skjuter snabbt iväg när man frestar lite. Sen tycker jag att vi talar tiondelar eller kanske en halv deciliter på en mil. Mätt i bränsle är det oerhört lite, jag menar ett halv decilitermått är inte så mycket egentligen. Kanske håller vi lite till mans bli lite väl nitiska tack vare de fina instrumenten där vi kan följa det i staplar o siffror.(mej själv inräknad!)
Vad gäller bilar o personlighet så finns det säkert en sanning. Att just Q7-ägarna sticker ut lite extra nu när det är halt är kanske för att BMW o MB-ägare måste ta det lite lugnare då :wink: Sen vet ju vi som kör fyrhjulsdrivet att det kan vara enerverande att ligga bak folk som är överdrivet rädda för lite halka, kanske i en gammal bakhjulsdriven bil med dåliga däck. Skillnaden är ju så ofantlig men det får ju inte gå till farligheter för omgivningen i alla fall med dumma omkörningar m.m.
Det är väl så att det finns en viss typ av bilägare som har nån slags skrytbehov och just nu kör många av dem Audi. För 15 år sen kanske BMW. Och just denna grupp råkar ha 4WD oftast (alltid i Q7) men jag tycker ofta man ser äldre Q7:or med hårt slitna kontintentala 21" friktionsdäck, de kan inte vara mycket att ha när man ska bromsa... har hört rätt många kommentarer av folk som åker till fjällen om just Audi-förare (senast från en granne som själv har en XC90 AWD...).
PH
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]