Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Som CarMan skriver svårt med ljudupptagningar men tycker inte det låter som lagerhaveri brukar vara hårdare metalliskt knack då. Lutar mer åt en tryckare som tackat för kaffet. Men blir ju bara spekulationer då det inte går att avgöra med hjälp av en film o ljudsnutt.
av monza
Toppen, inte botten.
Användarvisningsbild
av A80TD
Går det inte att spåra på frekvensen? Ventilmekaniken är ju nedväxlad till hälften i förhållande till vevaxeln.
Jag tycker frekvensen stämmer på nånting uppe i toppen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jo, det är ju bland annat det man lyssnar efter.
Jag tycker det låter en gång/varv, alltså vevlager. Inte vevstake, kolvbult, eller ventilltryckare. Ofta ljusare klang på en lyftare och färre slag/varv.
av rid54
Vevlager brukar vara svårt att höra "frekvensen" på, tycker jag. Det är inte bara knack vid tändning eller bara vid ÖDP, det kan slamra vid varje rörelsevändning hos kolven, dvs med dubbla vevaxelhastigheten, särskilt när motorn bromsar (när man varvar upp och sedan släpper gasen).

Hursom, om inte ljudet magiskt upphör av sig självt, måste nån undersökning vidtas. Det kanske är en smaksak om man vill börja uppifrån eller nedifrån... Beror väl lite på hur svårt det är att få ned tråget.
flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får […]