Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Har beställt en XC60 MY14 Summum. I Summum-paketet ska "keyless drive" ingå. Innebär det att jag även kommer att få PCC (Personal Car Communicator) med indikeringar i nyckeln? Positiv överaskning i så fall.
av Ulmerkotte
PaNi skrev:Har beställt en XC60 MY14 Summum. I Summum-paketet ska "keyless drive" ingå. Innebär det att jag även kommer att få PCC (Personal Car Communicator) med indikeringar i nyckeln? Positiv överaskning i så fall.
Svar:Ja!
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Du kan redan nu läsa i instruktionsboken till XC60 2014 här vad PCC har för funktioner:

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... -my14.aspx

Troligen är det en nyare instruktionsbok som kommer dyka upp så småningom på "MIN VOLVO" om du skapar ett Volvo ID och loggar in där sen i och med att du har nya VEA motorn.
https://minvolvo.volvocars.se/login

Fin specifikation på din bil som man ser under ditt inlägg.
En sak kom jag tänka på i och med att du beställt VEA D4 - har du med tidur till dieselvärmaren i nåt paket? Går i och för sig köpa till senare då det är en mjukvarugrej bara men rätt dyrt att komplettera med sen. Har en V70 D3 2014 själv med Volvo On Call och där kan man fjärrstyra värmaren via en mobil-app. Rätt bra grej. Men man kan utrusta sin bil med 3:e parts lösning om man vill ha fjärrstyrning av värmaren via mobil-app.
Sen kan det kanske vara bra att veta att du kan fjärrstyra värmaren med din PCC nyckel (kräver dock tidur) om du köper till mjukvaran för detta. Då kan du starta värmaren via knapptryckning på PCC nyckeln (räckvidd ca 100 m).
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463951

Finns lite sådana "godsaker" som kan underlätta tillvaron på vintern.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Det kommer du nog inte ångra.
Värme i ratten också...
Tips: Ibland "strejkar" Volvo On Call (VOC), dock inte så ofta. Då är det bra att ha Volvo appen "Heater Starter" installerad som reserv för med den får du alltid kontakt med bilen och kan styra värmaren (tidur 1 och 2 samt direktstart/stopp). Har några gånger råkat ut för att det inte gått att starta värmaren via VOC men det gick alltid utmärkt via appen Heater Starter. Den finns för iPhone, Android och Windows Phone. Busenkel att använda.

Lycka till med nya bilen - så mycket bättre än en XC60 med all den utrustning du valt till kan det inte bli.

/Bo
Användarvisningsbild
av PaNi
Sitter och läser instruktionsboken till kommande bilen. Hur är det med ERS (Engine Remote Start)? Får jag det också eller är det bara tillgängligt på andra marknader? Verkar ju för bra för att vara sant.
av Lövet
(Gissning) Det får du inte. Typisk USA-grej.
Användarvisningsbild
av PaNi
Nu kommer jag ifrån ämnet, men herrejösses vad mycket nya funktioner det finns i MY14. Jag menar, min nuvarande MY12 är ju inte jättegammal, trodde jag skulle få ungefär samma bil igen fast lite högre.

Hur är den med ECO-funktionen och frihjulet; i vilka motor/växellådskombinationer finns det? (SIdan 256 i instruktionsboken)
Användarvisningsbild
av bem
PaNi skrev:Sitter och läser instruktionsboken till kommande bilen. Hur är det med ERS (Engine Remote Start)? Får jag det också eller är det bara tillgängligt på andra marknader? Verkar ju för bra för att vara sant.
Hej,
Det finns som Tillbehör till din bil i alla fall men under givna förutsättningar som står här:

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463960

Dvs: Fjärrstart motor kan inte kombineras med Fjärrstart, bränsledriven värmare

Troligen mest användbart i bensinbilar utan bränsledriven värmare.

Du har ju dieselvärmaren så jag ser ingen vits egentligen (på vintern) att ha fjärrstart av motorn. På sommaren kanske vettigare i så fall så AC:n kan köras en stund och kyla ner kupén.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
PaNi skrev: Hur är den med ECO-funktionen och frihjulet; i vilka motor/växellådskombinationer finns det? (SIdan 256 i instruktionsboken)
Du menar kanske sidan 265 (inte 256)?

Sidan 265 handlar om ECO funktionen.
Den finns i automatväxlade bilar, så den funktionen får ju du.
Antar det är Eco Coast du tänker på när du nämner frihjul - med Eco Coast kopplar du ur motorbromsen så motorn går ner på tomgång medan bilen rullar. Kan spara några droppar bränsle. Det är bara du läser sid 265-266 vad ECO och Eco Coast innebär.

Sidan 256 handlar om Start/Stop.
Alla Volvo 2014 med dieselmotor har Start/Stop ("S/S") såvitt jag vet. Många Volvo bensinmotorer också.
Har det på min 2014 V70 D3 (väljer man D4 VEA aut eller manuell på V70 idag är det Start/Stop på bägge).
Start/Stop finns för motorer med både på manuell och automatlåda.
XC60 med D4 VEA med automat har Start/Stop, det kan du se på Volvos hemsida, specifikation på XC60.

/Bo
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]