Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
Hur beter sig en XC60 FWD vid samma typ av körning?

Blir den också lite slingrig på mjuka vinterdäck?

Normalt är väl en Haldex AWD egentligen endast framhjulsdriven vid landsvägskörning?

Det är väl bara i någon halkig vinterbacke då något framhjul börjar spinna till som Haldex griper in?

Egentligen är det väl antispinn och antisladdsystemen som gör bilen stabil?
av s6025t
En AWD har alltid lite moment till bakhjulen vid landsvägskörning 95/5% så det finns alltid minst 5% av kraften bak som hjälper till att stabilisera bilen
Här är en video som visar hur det fungerar
s6025t, en mycket intressant film även om den säkert är framtagen för "inte alltid så insatta bilsäljare". Den ger mej ett kvitto på att jag valt rätt Volvo för min egen del men den gör mej också osäker på hur sjutton jag ska göra till hösten när jag ska bestämma mej för en ny bil. Som alla vet, ingen AWD till VEA och det är den jag vill ha. Kanske ett i-landsproblem men ändå ett lite huvudbry... :cry:
Exquattro skrev:Stavas, jag har samma bilbakgrund som du men kör nu en D4AWD. Oavsett vilken variant du väljer så får du inte samma egenskaper som på Audin, det är bara att konstatera. Jag har dock inte alls haft den känsla som du har utan tycker att den är väldigt stabil under körning rakt fram och t.ex. när man passerar snösträngar. Just i det fallet upplever jag Volvo lite bättre av någon anledning. Detta trodde jag mest hade att göra med bilens grundkonstruktion och inte Haldexen p.g.a. att den inte är konstant, kanske har jag fel där. Annars har jag inte hittat något som är bättre med Haldexen, vinter som sommar. Kanske har du gått ett steg för långt ner med enbart fwd om du är intresserad av körning och kommer från Quattron och nu har en så motorstark bil?
Håller med, gick nog ett steg för långt när jag gick till FWD :-)

Jag valde mellan A4:an, 320d och V60:n. Jag tycker att A4:an är den bästa av dessa tre, men ville inte köra nästan samma bil i tre år till. Inte helt säker på att jag gjorde rätt val tyvärr. Mer på köpet med Volvon (läder, keyless, el-stolar, Sct:n) men till syvende och sist så är det nog körkänslan som är det som avgör om man trivs i längden.

Well, well... Nya A4:an lär väl finnas för nästa byte om tre år. :-D
PaNi skrev:Har aldrig kört Audi, men väl 5000 mil i min Polestartrimmade V60 D5 FWD med sportchassi. Håller med om att den är otrevligt slingrig vid fullacceleration med mina mjuka vinterdäck. Med sommardäcken (17 tum) drar den dock rakt och tryggt. Så mitt tips är att det är däcken som är boven i dramat.
Aah, låter bra. Misstänkte nästan att det kunde vara vinterdäcken. Tack för info!
Stavas, jag tänkte likadant, jag hade haft två Quattros tidigare och kört långt med dem. Dock finns det en hel del annat som jag tycker är kanon på Volvon i jämförelse, t.ex. helljuset, VOC, system för telefoni och i mitt fall nära till serviceverkstad som dessutom är väldigt bra plus att det har varit den mest felfria bilen hittills.. Det är mycket som ska vägas in för att få en bra helhet när man kör mycket. Men visst..körkänslan, suck..
Användarvisningsbild
av Gurra82
Ditt ålande som du talar om är nog tyvärr fullt normalt, jag kommer från en fwd med 420nm och gått till en awd med 440nm ja vad säger man, helt olika bilar, en framhjulsdriven med sån effekt och vrid är tyvärr så dryg som du just upplever den.
Användarvisningsbild
av bem
Även min tunga och modesta V70 (FWD) med D3 motor (136 hk, 350 nm, 2,0 lit 5 cyl) går det att få ålningstendens på om man gasar på hårt. Hade V70 2.4 170 hk bensinare innan och den låg mer som en trygg padda på vägen och åla sig aldrig hur mycket man än gasa på.

/Bo
Undrar hur mycket en S60 T6 FWD med 306hp skuller åla sig på vägen.
av alefel
Min V60 T4 -12 går urstabilt och underbart vid gaspådrag med sommarsulorna 235 45 17 men blr rätt sladdrig med de dubbfria vinterdäcken som jag har för mig är 205/55/16. Dock är den 4db tystare vid 100km/h med vinterdäcken så allt är inte blaj med dom på :roll:

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]