Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Offer
Tjenare.

första frågan är igentligen om tutor kan bli dåliga med tiden eller är bara dom rent av dåliga på v70? provade tutan på kompisens ford focus -99 och det var en jävla skillnad rent ut sagt. man blev ju nästan döv (orginaltuta). vad kan nya kosta i så fall tror ni?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dålig jord försämrar tutan, och är väl inte så ovanligt.
Min tuta låter relativt högt, dock snäppet lägre än gamla 945an. I vilket fall är det mer än tillräckligt för att påverka uppmärksamhet även hos döva personer :lol:

Det är mycket möjligt att tutan är sämre än hos andra biltillverkare, men den låter mer än tillräckligt om den fungerar som den ska.

Annars är det väl bara att montera ett par lastbilshorn :-)-)
av Offer
Lucif3r skrev:Dålig jord försämrar tutan, och är väl inte så ovanligt.
Min tuta låter relativt högt, dock snäppet lägre än gamla 945an. I vilket fall är det mer än tillräckligt för att påverka uppmärksamhet även hos döva personer :lol:

Det är mycket möjligt att tutan är sämre än hos andra biltillverkare, men den låter mer än tillräckligt om den fungerar som den ska.

Annars är det väl bara att montera ett par lastbilshorn :-)-)
okey. då måste det vara nått fel på mina då dom låter väldigt ynkligt rent ut sagt. riktigt bra forum föresten med mycket bra hjälp :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Mina är det bra drag i 8) . De sitter ju skapligt utsatta bakom grillen så det brukar komma in grus och smutts i de.
av Offer
Nexus skrev:Mina är det bra drag i 8) . De sitter ju skapligt utsatta bakom grillen så det brukar komma in grus och smutts i de.
okey. orkar du eller nån annan lägga upp ett ljudklipp på hur tutan ska låta? så man inte köper nya helt i onödan menar jag
av *pettson*
En tuta används så lite att dom helt enkelt kärvar ihop. Dom är byggda enligt en mycket gammal ide. Det är alltså inget hightec. Vill man få sina tutor att må bättre så blir det till att ställa sej där man inte stör någon. Sen tutar man sådär 5minuter så skiten får röra sej.
Orkar man så går dom flesta att öppna och smörja upp för att sen köra skiten ur dom i 5minuter.
Orkar man vara påhittig så går det enkelt att ljuddämpa rejält när man kör tutorna.
av umekille
Tutbrytaren i ratten jordar då du tutar. Felet är att kablage/kopplingar
'i signalhornen är utsatta för salt o fukt och ärgar långt in i kabeln.
Dessutom är systemet byggt med klena kablar och direkt plus/ingen jord på chassie..
Jag har flyttat 2-biltema tutor bakom grillen vid batteriet på 745 och jordat dem.
Sen har jag kopplat in biltemas kablage med relä för extraljus till dem'
Låtit + matningskretsen till relä vara på hela tiden och jordar relä med ratten då jag tutar.
Nu låter signalen så det skulle slå lock för öronen på en framförvarande gångtrafikant :D
av Offer
nu har jag inte en aning om hur det ser ut i en tuta men går det att spruta in 5-56 och smörja upp de och sen tuta en massa?
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]