Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
tänkte höra om nån köpt en drivaxel ifrån detta företag ??

jag har vibrationer, och jag misstänker någonsida av bilen och drivaxel, halva priset mot att köpa hos volvohandlaren, och tusenlapp dyrare än en begagnad så helt klart värt isf.
Användarvisningsbild
av milktrucker
tål att sägas igen, snålheten bedrar visheten!
att köpa volvo orginal är att köpa sig fri från problem, eller åtminstone en bit i rätt riktning till ett bekymmersfritt bilägande. Drivaxel byts nästan aldrig, så varför spara in på en så viktig del om det bara är en engångsbyte?

vibrationer kan bero på många olika saker. Varför misstänker du axeln?
vanligtvis är det obalans i hjulen, vilket kan bero på smuts i fälgarna eller att du tappat balansvikter.
av volvov702002
misstänker då det främst märks särskillt när man släpper gasen så är det ett ryck som ett glapp, ven när man provocerar med gasen, släpper/gasar, samt är man släpper gasen och den motorbromsar så rycker det fram o tillbaka så att säga, detta är en automat.

sen är det EXAKT samma sympton oavsett hjul, sommar eller vinter, sen har jag vissa ggr märkt när man sväng till höger som jag gasar tycks jag känna e lätt vibration för en sekund, men har så svårt veta vilken sida det är på, försökt tänka logiskt vad som orsakar vad beroende vilket håll man svänger men inte blivitså mkt klokare, en tanke är då jag fått byta ett hjullager vänter fram att det ev. kunde vara de drivaxeln, eller yttre knuten som gett sej och helt enkelt skakat sönder hjullaget. men inget yttre glapp känns när man rycker så är väldigt svårt det här, känns man får byta på måfå och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av stingray
volvov702002 skrev:misstänker då det främst märks särskillt när man släpper gasen så är det ett ryck som ett glapp, ven när man provocerar med gasen, släpper/gasar, samt är man släpper gasen och den motorbromsar så rycker det fram o tillbaka så att säga, detta är en automat.

sen är det EXAKT samma sympton oavsett hjul, sommar eller vinter, sen har jag vissa ggr märkt när man sväng till höger som jag gasar tycks jag känna e lätt vibration för en sekund, men har så svårt veta vilken sida det är på, försökt tänka logiskt vad som orsakar vad beroende vilket håll man svänger men inte blivitså mkt klokare, en tanke är då jag fått byta ett hjullager vänter fram att det ev. kunde vara de drivaxeln, eller yttre knuten som gett sej och helt enkelt skakat sönder hjullaget. men inget yttre glapp känns när man rycker så är väldigt svårt det här, känns man får byta på måfå och se om det hjälper.
Hade nog satsat på att kolla motorfästena först, det övre brukar bli slitet.
av volvov702002
tyvärr så är allt bytt, övre, nedre, nya fjäderben, länkarmar vet jag ej om dom kan ge dessa symptom, antar bilen gått på gränsen då dom börjar bli slitna , snart 16.000mil, ta o besikta och se om nån anmärkning kommer på nåt.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]