Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skogsvolvo
#818147
Bytte slavcylinder i somras, ( inget kul att plocka ner lådan )

Nu har det börjar försvinna bromsolja. Får det till att det läcker i kopplingen mellan plastbiten och slavcylindern nu ett halvår efter.

Någon som har koll om det sitter en oring där?

Kan det vara så att kopplingen trycker på slavcylindern när man slirar på kopplingen så det blir högt tryck? Kopplingen är inte kanon.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#818560
Gick ut i garaget och kollade i "haverilådan". I själva slavcylindern är det igängat ett ca 10 cm långt stålrör. I änden på detta stålrör sitter en plastkoppling som i sin tur är istucken en yttre plastdel som innehåller luftningskruv och anslutning till kopplingscylinder. Plastkopplingen har en inre tätning mot stålröret som är en o-ring. Yttre tätning är utförd som någon form av special, dvs ingen o-ring. Om det inte kommer ut olja mellan motor och växellåda, så är det nog plastkopplingen som strular.
av hkkla
#819037
Frågan är ju hur loctite reagerar med bromsvätska.
Jag har för mej att det finns något som heter Plastic Padding Gasket som ska gå bra att använda i hydrauliska sammanhang med hydralolja. Bromsvätska kanske är annorlunda, jag vet inte. Det går säkert att googla.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]