Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Jag har på senare tid tittat lite på V60, bensin alternativen. Hittar bl a T3, T4 och T4F.
Mellan T3 och T4 skiljer ca 30hk, troligen samma motor men annan mjukvara? T4 är nog därför lite dyrare gissningsvis.
Men vad skiljer mellan T4 och T4F. Tror T4F är billigare i skatt? Varför köper vissa T4 och inte T4F, eller tvärtom?
Vad har den ena som den andra inte har? Skillnad i pengar (nypris) mellan T4 och T4F? Tätare service? Finns automatlåda till båda modellerna?
Tillverkas båda modellerna 2014?
av Droopy
vissa vill bara ha bensin och absolut inte etanol och köper därför en T4a andra vill kanske ha valmöjligheten att välja bränsle och köper därför en T4F. Skatten vet jag inget om men den lär vara försumbar i båda fallen. Sedan har du ju service 1gång/år el 1500mil på F spisen.

Bryr man sig inte om bränslet och kör max 1500mil/år spelar det väl ingen roll vilken du köper, kanske priset avgör då, för det skiljer väl någon tusenlapp iaf mellan T4F & T4

Andrahandsvärdet kanske ochså blir sämre på en T4F, se bara på V70 2.0f dem skänker ju folk bort idag
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Vad jag vet så är enda skillnaden på att T4F är att den har elektrisk motorvärmare som standard + den går på etanol + har lägre skatt och att den har serviceintervall på 1500 mil jämfört med T4 som har vid 3000 mil. Automatlåda finns till båda. Japp dom tillverkas till MY14 också. Anledningen till vissa köpt T4 har varit att dom som kanske kör lite mer t.ex 3000 mil per år och då slipper dom serva bilen 2 gånger per år som det skulle blivit med T4F och sen har T4 motorn varit ute på mer kampanj erbjudande än vad T4F:en har. 10.000kr mer kostar etanolversionen till MY14 men tidigare tror jag prisskillnaden var ca 8.000kr. Till MY15 borde Volvo komma med nya T4-vea motor både bensin och etanol
Användarvisningsbild
av SvenB
simonhalmstad skrev:Vad jag vet så är enda skillnaden på att T4F är att den har elektrisk motorvärmare som standard + den går på etanol + har lägre skatt
Det var väl ändå dagens underdrift, den är skattebefriad i fem år.
Användarvisningsbild
av bem
V60 T4F:
750 kr i skatt (efter 5 år)
Uppfyller 2013 års miljökrav = 5 års skattebefrielse (man spar 750x5=3750 kr)

V60 T4:
Årskatt 1080 kr
(ingen skattebefrielse de först 5 åren)

Så V60 T4 är 5400 kr dyrare i skatt de första 5 åren , därefter skiljer det 330 kr/år i skatt mellan dem (som det ser ut idag).

Dock håll i åtanke att flexifuelbilar inte är så heta på begmarknaden f n.
Många vill köra diesel med de för- och nackdeler det finns med dessa.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Ett gott råd, bem. Starta inte en diesel-etanoltråd, det uppfattas som "ett rött skynke" på detta forum. Fråga mig, jag vet. :P
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
SvenB skrev:
simonhalmstad skrev:Vad jag vet så är enda skillnaden på att T4F är att den har elektrisk motorvärmare som standard + den går på etanol + har lägre skatt
Det var väl ändå dagens underdrift, den är skattebefriad i fem år.
Ja det glömde jag bort. ;) Volvo marknadsför inte T4F och dom verkar inte speciellt intresserad av att sälja den heller, knappt någon som köper den nuförtiden. Kommer nog ingen ersättare till den heller för Volvo verkar inte vara intresserade av att sälja etanolbilar titta bara på V40 där finns inga etanolalternativ.
av Droopy
Nä, käns som att etanolen är på väg bort, den hade nog sitt uppsving då subventionerna fans för tjänstebilsåkarna.

Renault har väl lagt ner etanol helt och hållet, om jag inet mins helt fel.
av PFA
Droopy skrev:Nä, käns som att etanolen är på väg bort, den hade nog sitt uppsving då subventionerna fans för tjänstebilsåkarna.

Renault har väl lagt ner etanol helt och hållet, om jag inet mins helt fel.
Där gör staten fula trix tycker jag. När jag beställde min nuvarande V70 FT så stod valet mellan FT och diesel. FT'n hade då (2010) ett subventionerat förmånsvärde. Rent ekonomiskt skulle de båda alternativen kosta mig ungefär lika mycket per månad beaktat förmånsvärde, inköpspris, bränsleförbrukning och körsträcka. Valet föll på FT'n.

Årsskiftet 2011/2012 drogs subventionen helt plötsligt in, vilket gjorde mig vansinnig. Dels för att regeringen då uppenbarligen inte menade något med sin satsning på alternativa bränslen och att vi som valde etanolbil helt plötsligt fick en mycket sämre ekonomi i "bilägandet". Jag menar att den typen av förändringar enbart ska slå in på nyinköpta bilar, inte på bilar som är i drift. Det är oansvarigt och respektlöst av regeringen, och skapar inget vidare förtroende för framtiden.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller helt med PFA.. väldigt dåligt att fimpa en sån subvention för de som redan köpt. Den borde ligga kvar minst 3 år.. Nuvarande regering verkar inte visa något intresse alls av miljöbränslen eller miljö över huvud taget om det inte finns propagandavärde i det. Sverige har också ett av de absolut sämsta premier vid köp av elbil eller supermiljöbil. Suck...

Hur mycket kör du per år?
Är det runt 1500mil per år skullr jag inte tveka att köpa etanol.. den kan ju köra på båda.. och i nuläget är det ca 1,5-2kr billigare per mil att köra på etanol. (Trots att den drar 25-4
30% mer).
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]