Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#818409
Hade bråttom med att byta olja då jag köpt bilen nyss och inte vet när tidigare ägare bytt den, och bad en bekant fixa olja då jag inte hann själv. Kom hem med en castrol 15w-40 vilket jag misstänkte kanske är lite för trögflytande för nu i vinter egentligen? Hällde i den i alla fall och bytte filtret.

Men vad tror ni? Kan jag köra med den? Eller ska jag byta till typ 5w-30? Bor i södermanland och brukar aldrig bli riktigt svinkallt här men man vet ju aldrig..
#818455
I instruktionsboken står det att man KAN köra på 15W/40 eller 20W/40 om man ska köra alpkörning med mycket motorbromsning eller köra i hög fart på motorväg, men att man då ska observera den nedre temperaturgränsen. Det är kallstarterna som blir mer krävande för bilen med 15W när det är kallt ute.

Jag kör på 5W/40. Jag skulle inte köra på 15W/40 på vintern med min 240, men jag vet att det finns de som gör det. För det mesta blir det ju inte jättemånga minusgrader på vintern, med det händer ju ibland att det blir -20, och väldigt sällan -30.
Användarvisningsbild
av SvenB
#818459
Om du känner dig osäker, byt olja. Det kan vara värt det i stället för att bli stående. :)
#818507
Angående oljans viskositet.
Hittade detta "på nätet". Det är på en hemsida om olika "kvalitets begrep" på http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html
Detta är en förkortning av SAE beteckningen vad gäller vid vilken temperatur oljepumpen kan pumpa oljan
SAE-nr Gräns för pumpbarhet
0 W -40
5 W -35
10 W -30
15 W -25
20 W -20
25 W -15
Som ni ser är det inga större problem med 15W olja i större delen av vårt land. Har oljan varit i motorn någon månad kan man lägga till grader om det är mineralolja och dra ifrån om det är syntetolja.
Mineralolja blir "tunnare" när den "slits" medan syntetolja blir "tjockare" Detta är nog så viktigt att veta.

Mvh
Lennart
#818515
Viskositetstabeller i all ära, ställ dig i -20 grader och häll oljan ur en dunk med 15w40 så inser du varför man inte ska köra med det på vintern. Det är som sirap, det rinner inte utan kommer nästan i klumpar, då kan man tänka sig hur det blir med pumpbarheten upp till den känsliga kamaxellagringen vid en kallstart. Jag skulle då inte köra på annat än 10w eller 5w på vintern.
Användarvisningsbild
av Frrla
#818530
beror ju iofs på hur du har det. ja har ju uttag för värmare till bilen även på jobbet. har du möjlighet och vill kanske en sån här inte är så dum.

Bild

Funderar på att montera en själv när/om jag ska hänga i en ny motor. behöver jag inte bekymmra mig om oljebyten höst och vår..
#818691
Ja dom där värmarna ger jag inte ens fem öre för ;)

Och vanlig motorvärmare har ju ingen betydelse då oljan i tråget likväl är kall.
#818734
Amarace skrev:Viskositetstabeller i all ära, ställ dig i -20 grader och häll oljan ur en dunk med 15w40 så inser du varför man inte ska köra med det på vintern. Det är som sirap, det rinner inte utan kommer nästan i klumpar, då kan man tänka sig hur det blir med pumpbarheten upp till den känsliga kamaxellagringen vid en kallstart. Jag skulle då inte köra på annat än 10w eller 5w på vintern.
Jag menade inte att du ska köra med 15W olja, bara att det inte är någon "ko på isen" i större delen av landet. I alla fall inte denna vinter. Sedan går sirap alldeles utmärkt att pumpa, bara man har en pump som är Ok... :lol:
En 5W helsyntet som "snurrat runt" i motorn i 1500 mil kan nog vara väl så tjock som en 15W olja. Viskositets tabell är ju en hjälp för att välja rätt. i instruktionsboken till min 745-a med 16V motor (hydrauliska ventiltryckare) står det 10W40 olja från -20° och 5W30 olja till +20°. Man får ju tänka på båda hållen, Men som jag skrivit innan, i större delen av Sverige är det inga problem att köra 15W40 olja. Min instruktions bok är från -88 och det har hänt en del sedan dess. Syntet olja fanns knappast då och idag har vi Semisyntetisk olja som ett mycket bra alternativ. Jag kör (numera) Mobil 2000X 10W40 semisyntetisk på i mina motorer av 2 anledningar, Min 4-t utombordare ska ha det, frugans VW koksade igen så oljetrcket försvann på Mobil 1 Helsyntet och min Volvo mår väl av det. Även min gräsklippare går på samma olja :wink:

Mvh
Lennart
#818737
lennarte skrev: /.../
Jag kör (numera) Mobil 2000X 10W40 semisyntetisk på i mina motorer av 2 anledningar, Min 4-t utombordare ska ha det, frugans VW koksade igen så oljetrcket försvann på Mobil 1 Helsyntet och min Volvo mår väl av det. Även min gräsklippare går på samma olja :wink:
Det blev ju fyra anledningar! :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#818739
Trådskaparen har inte återkommit i diskussionen, men sammanfattningen blir väl "JA" på hans fråga, men att det är lämpligt att ha annan olja på vintern ;-//
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]