Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Gunner skrev:
Sen undrar jag om någon har koll på kontrollen av oljenivån? Ingen sticka i motorn ju och som jag fattar det. Skall det kunna kollas via digitala instrumentet, med motorn avslagen innan start! Men har ej hittat/fattat hur det går till!? Tar jag upp instrumentet för oljenivå, är det dimmat och ej valbart!?
//Mats
Hej,
Det står i handboken hur du skall få fram den digitala oljestickan.

1) Nyckelläge II (utan motorstart – tryck inte ned broms-/kopplingspedalen när du skall välja nyckelläget):
• Med fjärrnyckeln helt intryckt i startlåset
– Gör ett långt (ca 2 sek) tryck på START/STOP ENGINE knappen.

(För att återgå till nyckelläge 0 från läge II
– Tryck kort på START/STOP ENGINE knappen.)

2) När du kommer till tändningsläge II, rulla fram med rullhjulet på vänster spak till "oljekannan" (oljenivå) och OK på vänstra spakens änden.
Vipps dyker den upp och ser ut så här (bild från min bil):
/Bo

Bild
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Gunner
Bilen ska stå avstängd minst 2 timmar innan koll enl instruktionsboken!.. Bra förbrukning.. Ska försöka köra denna tanken med "Ägg under gaspedalen"[/quote]

Ja, men haft avstängd i upp till 12 ju och den är fortsatt dimmad. När jag går in med avstängd motor!!?

Har ju nyckellöst, men får nog trots att jag är karl. Läsa på i instruktionen!! Fast att jag vet att det är fel :lol: .
Men stort tack, för responsen!
av Ulmerkotte
Gunner skrev:Har ju nyckellöst, men får nog trots att jag är karl. Läsa på i instruktionen!! Fast att jag vet att det är fel :lol: .
Men stort tack, för responsen
Va tvungen att gå ut till bilen o kolla! :lol: Jo, långt tryck på knappen! ( inte starta bilen ! ).. Fungerade! Go natt!
av riha
poscarjr skrev:När mailet från Volvo kom som förkunnade att plåtjobbet hade börjat (status 2) så nämndes att man fortfarande hade chansen att lägga till eftermonterad utrustning. Jag velade nån dag men ringde sen ÅF och beställde ett fast drag av honom. Dagen efter (senast, minns inte om jag var inne samma dag) såg jag det på specen på Min Volvo.
Klädsel står ju oxå specad på Min Volvo - för mig exempelvis 'Mörkgrå Läder Prestige E101'.

Mats - hur ser det ut för dig? Kan kanske ge en hint om var det gått fel.
Drag monteras hos ÅF och inte hos Volvo såvitt jag vet, därför brukar det ta någon extra dag när bilen väl kommit tills man kan hämta ut den, det skall monteras och även besiktas, ändra mig om jag har fel, dock är det så jag fick det förklarat både för min nuvarande XC60 samt förra XC70:n.
Användarvisningsbild
av bem
riha,
Sen 1 september 2013 behöver inte monterat drag besiktigas
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/
"De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning"
/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Helt rätt, men besiktningen brukade inte ta mer än 15-30 minuter. Jag kom för tidigt då min förra bil skulle hämtas. Jag mötte den i verkstadsgrinden. Innan vi hade skrivit alla papper, så hade den kommit tillbaka.
Användarvisningsbild
av x74
bem skrev:riha,
Sen 1 september 2013 behöver inte monterat drag besiktigas
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/
"De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning"
/Bo
Det var som fan, med andra ord så skulle jag kunna kräva tillbaka de 600-700 kr som jag betalade för reg bes när jag hämta ut min bil den 12 september.
De har alltså tagit betalt utan att haft omkostnader för jobbet att reg bes draget ?:-/ då detta gällde från 1sept och bilen fick sitt drag montera runt 7-10 sept :-(O)
Går jag in å kollar datan på bilen på vv hemsida finns ingen uppgift om kula, så den måste då ha fallit in att inte behövas läggas "in" i registret om kula anordning
Klåpare om det nu är så, då de ska veta regler å lagar
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är nog inte säljaren som gjort fel, utan datagurun på bilfirman. Detta kommer upp automatisk när dragkrok beställs. Men åk tillbaka och fråga.
Användarvisningsbild
av x74
SvenB skrev:Det är nog inte säljaren som gjort fel, utan datagurun på bilfirman. Detta kommer upp automatisk när dragkrok beställs. Men åk tillbaka och fråga.
Kroken best nog isamband med att bilen beställdes, lr nått, då jag hade med den i specen när bilen beställdes, så då fanns denna reg best avgiften med, men sedan när den monteras så hade den avgiften då enligt transportstyrelsen tagits bort från 1sept, så tycker ändå att de borde sagt det att jag ej behövde betala denna avgift då den är borttagen, då jag betalade hela kalaset när bilen hämtades ut 12sept
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 39

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]