Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo24579
hej, jag har monterat 960 stolar i min 740 vilket i för sig inte var några problem men jag har nu märkt att stolvärmen inte fungerar.

jag har tyvärr kollat om elementen är hela än men det gäller H+V sida.

har sätt ett relä under varje stol och de kablar som går in till stolarnas kablage är en stor röd och en lite svart.

jag undar om det om det går att flytta över kablaget mellan elementen och kablarna från 740 elsystem

OBS inga elmanövrerade stolar

Mvh volvo24579
Användarvisningsbild
av päpplet
I ett av kontaktstyckena (borde finnas två, ett för värmen och ett för bältesvarnare) borde du ha tre kablar där två är grova och en lite tunnare. De grova är + och - och den tunna är styrströmmen för relät under stolen så den sätter du ihop med den grova plusledningen
Användarvisningsbild
av volvo24579
ok tack, ska kolla upp detta och se om det funkar, när jag kollat elementen.

Mvh volvo24579
Användarvisningsbild
av volvo24579
hej har nu fixat detta. mätte elementet och de var hela. kopplade ihop de grövre kablarna som gick in i reläet och isolerade den lilla

skrev fel förut, det var en svart och en svart/vit som är ingående i stolen.

den svarta går direkt till elementet och svart/vita till reläet en röd kommer tillbaka från elementet och går in i reläet. den lilla svarta går från svarta på elementsidan och går i i reläet

så nu går det bara två kablar direkt från kontakten vid stolens bult till kontakten till elementet, så nu får man stänga av när det bli tilräckligt varmt själv via knappen då det inte finns någon tempgivare eller relä.

Mvh volvo24579
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]