Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ravi
*pettson* skrev:klart jag är lättlurad.
Så otroligt lättlurad att jag både jobbat på volvo (ett kortare tag), skrivit kurser åt dom och hållit i utbildningen gentemot person.
Då jag jobbade mot ett utbildningsföretag så jobbade jag även med andra märken och andra företag.

Det är helt riktigt att en av oss är lättlurad och har sugit in allt som sagts av representanterna däremot.
Men det är inte jag ..
Jag har koll på hur det fungerar och koll på hur det utbildas inom volvo och inom fler märken. Jag har inte sett något som är så unikt och speciellt.
Har även koll på hur fria verkstäderna gör. Jag håller inte märkesmekarna högt som gudar eftersom ytterst få mekar är så bra.
Dom som är så bra hör hemma i alla möjliga verkstäder. Det är inget som hör till för att man är märkesmek
Som jag sagt innan så hör inte märkesmekarna vanligen till övre halvan ens av kunskapsträdet.
Ett tips är att du börjar fundera på hur marknaden fungerar innan du blir arbetslös.

Håller med
av *pettson*
CarMan skrev:Men varför har denna tråd fallit över o handlar om Volvo.

Det var ju bara ett roligt inlägg att en person dom jobbar på en anläggning som har egen bilverkstad, väljer att betala mer o få jobbet utfört av en konkurrent!

Vad det var för roligt i att någon valt att vända sej till en annan verkstad vet jag inte? Kanske kan du förklara det?
Återigen så måste kunden tillfrågas om du vill veta anledningen till besöket så du har på fötterna till din humor och det var inte gjort.
Du vet ju inte om han inte litade på sina kollegor, eller om det var så att det inte fanns tider att lämna in bilen inom överskådlig tid? Du har ju inte hans kvitto så vi får inte veta det hur hans utgift blev i slutändan heller. Varje dag sker detta i hela vårt land och i alla andra länder dessutom så det unika liksom dog kan tyckas. Och roligt? Tja.. Nej det var väl inte roligt det minsta?
Om man nu inte har lite egenreklam att sälja in? Då blev det ju jätteroligt...

Varför handlade det plötsligt om ett märke då? Tja.. någon deklarerade märkesmekanikers överlägsna kompetens jämtemot dom som inte är märkesmekar. Också det något som egentligen inte existerar. Duktiga mekar finns överallt och det har inget med märkesverkstäderna att göra alls. Dom finns precis överallt. Likaså finns det gott om sådana som borde ägna sej åt helt andra saker överallt.

Du deklarerade att det var ju bara dom som inte höll måttet som blev mekonomenverkstäder. Jag gör antagandet att det är bara föredettingar som enligt dej blir fri verkstad alls.
Plus att inga andra verkstäder kunde göra det ni inom märket gör, trots att dom är certifierade och godkända av respektive märke. När jag trots allt känner igen flera stycken som gör sitt jobb alldeles utmärkt och dom går på dom kurser som behövs, har verktygen och kompetensen som krävs, får bära loggan på huset och pappren. Alla märken utser vem som får göra vad med deras onlineverktyg, logos med mera, men du ansåg att det är nåt konsumenterna luras att gå på. Att det inte är äkta helt enkelt. Återigen kan bara jobbet göras riktigt hos den verkstaden med rätta färgerna på huset, den som bara har ett namn på huset. Så det var ungefär här jag förklarade att det är dags att vakna innan du blir uppsagd.
För är det här åsikterna och tron man har officiellt, kommer verkligheten att slå er brutalt i huvudet framöver.
Användarvisningsbild
av CarMan
Några korta saker: ja det finns många duktiga mekaniker! Men ensam är inte stark.
Märkersverkstäder är uppbyggda så att en mekaniker kan få hjälp och göra rätt, även om han inte kunde allt från början. Detta kan man för att man bara har ett märke!
Men skit samma, dom fattar som vill fatta..

Om jag ägde ett företag sånskulle jag bli orolig om mina anställda valde att köpa våra tjänster hos våra konkurrenter! Det sänder ut lite fel signaler!
Det finns en liten gnutta rätt att göra en servie hiss en konkurrent, om man som fristående verkstad gör jobbet hos märkesverkstad för den bil man har. Men så var ju inte fallet här!
Dessutom kör ju just denna fristående verkstad sådan reklam att fet argumentet inte håller här.

Men alla får tycka vad dom vill, jag tyckte iallafall det var MYCKET anmärkningsvärt att en anställd på Mekonomen väljer att lämna in en Skoda på en Volvoverkstad.

Menar ni att ni kan ge liknande exempel? Där en snickare anlitar en konkurrent för att byta kök. En VVS kille låter konkurrenten dra om ledningarna när man bygger om i källaren...
av *pettson*
Om det är dina liknelser så stannar vi här. Det är bättre jag helt enkelt låter bli att fortsätta diskussionen då du totalt spårat ur i din patriotism. Om du för en enda sekund tror att skillnaden mellan verkstäderna, mekarna och märkena motsvarar att anlita totalt fel inriktning på hantverkare, och dessutom tror verkstäderna är totalt o organiserade och varje mek står för sej. ALLA fristående kedjor likaså har tillgång till att använda support. En del gör det inte alls. Andra gör det frekvent. Precis som i vilken verkstad som helst. Är detta vad man officiellt lär ut inom volvo?
DET HÄR är uppseendeväckande däremot. För att inte säga skrämmande.
Användarvisningsbild
av sveax
Vill man missuppfatta är det inte svårt. Jag förstår vad CarMan menar med "ledningar" , rör. Så det är inte fel inriktning på hantverkare. Dessutom har det talats om skyltar på verkstäderna. Jag har aldrig sett någon annan skylt på Mekonomenverkstäderna, än Mekonomen och möjligtvis verkstadens namn
Användarvisningsbild
av bem
Ja den dagen jag inte får serviceprotokoll (och fullständig specifikation vad jag betalat för) samt stämpel i serviceboken blir det en annan verkstad för det är en sån självklarhet att det skall inte förekomma att man inte får det, men tydligen inte:

"fyra av fem verkstäder inget serviceprotokoll, och det protokoll som lämnades var undermåligt."
"Ingen av de fem verkstäderna fyllde ens i serviceboken."

Verkstäderna gräver ju sin egen grav om de håller på så där.
Ja jäklar sicken service - man kan undra vad de gjorde med bilen?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mwi skrev:Det kanske är så enkelt att personen ifråga, har läst testet som Motormännen har gjort.
http://www.motormannen.se/paverkan/servicefusket.html
Det gick ju inte så bra för någon av de fem kedjorna.
Det kanske var den Skodan som varit på den Mekonomen i Motormännens test som kom till CarMans arbetsplats :?:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40