NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Någon som vet när/om D5:an kommer med manuell växellåda? Eller om det är en D5 AWD på gång?

Dyker det upp en V50 D5 AWD med manuell låda inom något år så lär den hamna väldigt högt på listan inför nästa bilbyte ... 8)
Användarvisningsbild
av Loner
D5 AWD jag tack, men då med automat. Dieseln är ju kanon med automat.

/L
av dali
Om de hade kunnat använda den 6-växlade automaten som klarar 400 Nm, visst ... men så länge automaten begränsar motorn till 350 Nm så vill jag ha manuell låda, även pga (förmodat) längre livslängd och lägre förbrukning.
av Daddan
Men hur många volvo D5 taxi finns det? Hur och hur långt körs de och vad har de för växellåda? Jag tror att automater håller lika länge bara man servar.

Skulle väl vara för att ha en låda som klarar stort vrid bättre om man nu vill trimma. Varför trimma dieslar förresten? Köper man inte en diesel för att få lägre bränsleförbrukning? En trimmad fyrhjulsdriven diesel låter som att man missat poängen.
av dali
Såvitt jag vet så är D5 i V50 nedtrimmad till 180hk/350 Nm, den ger 185hk/400 Nm i V70 mfl, anledningen till nedtrimningen är just den 5-växlade automaten som inte klarar mer vrid. En manuell låda lär inte begränsa motorn, samtidigt som den bör ge lägre förbrukning. Trimning är inte aktuellt, åtminstone inte för mig.

Taxibilar kör i stadstrafik lika mycket som på landsväg (om inte mer, beror på var i landet det är), min bil går 98% på landsväg ... jag kör ut på E4:an, petar i högtsta växeln och växlar sedan knappt på 6 mil. Automatlåda är lysande i stadstrafik, för pendling på landsväg så är manuell låda bättre på det mesta.
av Daddan
Generellt verkar V50 vara nedtrimmad mot V70, V50 T5 är lätttryckare medans V70 T5 är fulltryckare. V50 T5 har ingen skillnad mellan manuell och automat.

V70 har ju även 2,4D, som har samma volym men mindre vrid/hk. Är det inte så att de inte vill att V50 ska få FÖR bra prestanda jämfört med V70?

Sen vet jag inte om manuell är bättre på landsväg, intelligensen för växling sitter ju inte i bilen om man har manuell låda ;)

Skämt och sido, många växlar helt fel med manuell låda, en del ligger på högsta växeln i uppförsbackar och tror att man sparar bensin och så när det i själva verket är tvärt om. 1000 varv är inte alltid bäst.
av dali
V50 T5 är nog mer jämförbar med V70 2.5T. Att det inte skiljer mellan manuell och automat beror på att T5:an "bara" ger 320 Nm, vilket automatlådan klarar.

Kör man diesel så behöver man inte växla ... 1200 varv räcker gott för de flesta uppförsbackarna, i 120 km/h så varvar min 2.0D runt 2000 varv, då tar jag mig upp för Kebnekaise utan att växla ner ... :wink:
av Kevlar
Ääh, vänta på nya Powershift-lådan (ala DSG) från Getrag istället, om du nu ändå ska vänta. Den kommer nog bli kanon och det verkar ju konstigt om de inte gör den tålig nog att fixa de större dieslarna...
av dali
Har Volvo en "DSG"-låda på gång? Låter mycket intressant, har faktiskt övervägt att prova en Audi A4 med DSG-låda, men den finns inte till 2.0TDI.
av Kevlar
dali skrev:Har Volvo en "DSG"-låda på gång? Låter mycket intressant, har faktiskt övervägt att prova en Audi A4 med DSG-låda, men den finns inte till 2.0TDI.
Jepps keps.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=43634

I texten står det att det blir dieselversionerna av s40/v50 som får den först. Och orkar man vänta till dess så får man ju även den faceliftade versionen av modellerna oxå.

Suck. Synd att man behövde ny bil just NU. Min 2.0D Momentum dyker upp om en vecka.

Ska bli spännande att se hur mycket Volvo vågar sätta skalpellen i bilarna när det blir dags för facelift! Hoppas de blir fula. Så slipper man byta bil så snart... :roll:

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]