Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hämtade ut en V60 D4 AWD Aut i mitten av december och har nu kört ca 320 mil med den. Är supernöjd med bilen totalt sett och ser fram emot många mer mil framöver!

Dock är jag lite frågande inför min uppnådda bränsleförbrukning, enligt färddatorn ligger jag nu på 0,72 l/mil i snitt och undrar om det är vad man kan förvänta sig. Min körning är en blandning av långfärd upp till stugan i fjällen och en del korta turer i stan. Dubbade däck har suttit på i princip hela tiden och senaste veckorna har det suttit takräck med skidhållare på. Hur lång tid tar det innan en ny motor "lossnar" ordentligt och börjar leverera optimalt? Är 0,72 l/mil OK givet förutsättningarna? Jag fattar att körsätt påverkar en del och jag menar att det inte har varit någon buskörning att tala om egentligen mest pga att dubbdäck skulle köras in och dåligt väglag osv osv.
Körsättet och så har du ju dieselvärmaren, den drar nog en del ochså. Själv så lyckades jag ju få en V40 D2a att dra med än de flesta här, körde 27mil, mestadels landsväg tankade i 25L. Nu var det lite väl kort sträcka men iaf.

Sedan så tycker jag att snittförbrukningen ska man ta över ett år, då får man med alla variationer, sommar/vinter gör ju sitt till på en diesel iom värmaren ochså.

Har en annan V40 D2a nu som jag nog kommer att ha ett tag, ska bli intressant att se vad förbrukiningen hamnar på i den
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Droopy skrev:Körsättet och så har du ju dieselvärmaren, den drar nog en del ochså. Själv så lyckades jag ju få en V40 D2a att dra med än de flesta här, körde 27mil, mestadels landsväg tankade i 25L. Nu var det lite väl kort sträcka men iaf.

Har en annan V40 D2a nu som jag nog kommer att ha ett tag, ska bli intressant att se vad förbrukiningen hamnar på i den
Hur är det egentligen med värmaren, går den även när man kör bilen. Tex om jag startar bilen när det är kallt ute, är det värmaren som värmer ett tag innan motorn blivit varm?
Man kan ställa in om man vill att värmaren ska hjälpa till under färd eller inte. Stänger man av den kan det ta lite tid innan man får vettig värme i kupén om det är kallt ute och man kör typ stad med mycket stillastående eller sakta körande.

Jag har stängt av den i min bil, men kör 90% motorväg. Tycker inte att jag har några problem med värmen, plus att jag om det är kallt ute kör värmaren inna jag drar.

Min V70 D3 MY13 manuell, har dragit ca 0,6 vid pump på de första 2900 milen. Då har jag lärt mig att snålköra rätt så bra under tiden också.. På färddatorn landar tankarna på mellan 5,0-5,6l/100km. Bäst vid pump är 5.6l/100km.
Hastighet på motorväg är en av de största bovarna. Ökar man från 110-125 så drar det 1dl/mil extra..
Du har automat.. så att du skulle komma under 0,65 även om du börjar köra snålt är inte så troligt. (Fast på färddatorn kan du nog få ner det till 0,6l/mil eller strax under.)

Kör man värmaren innan man åker iväg drar den ungefär 0,6l/timme. Så kör man den 20ggr på en tank i 30 minuter har det dragit 6l.. vilket ger en ökning för mig på en tank på ungefär 0,6l/100km (Jag kommer oftast drygt 100 mil på en tank.)

På sommaren drar inte värmaren nått, men då har man ACn som drar förvånadsvärt mycket! Alla officiella siffror är ju utan allt sånt.
På sommaren har jag också bredare däck vilket ökar förbrukningen märkbart, samma sak där, vill man komma ner till uppgiven förbrukning får man sätta på smala 16"-däck.

Jag har testat att köra utan AC på sommaren och har då kommit ner som bäst till 4,6l/100km på färddatorn på en 16-milsresa, Stockholm - Gävle.

Nu på vintern, med smalare däck lyckades jag köra ner den till 4,4l/100km på samma sträcka. Håller ca 105-110km/h enligt gps då. (Alltså 110-115 på mätaren). Ökade inte till 120km/h de 5-6 mil mellan Uppsala-Gävle där det är 120km/h. Då sticker förbrukningen iväg. :)

Jag har blivit stapelberoende av den här bilen...
0,7 med automat och fyrhjulsdrift låter inte alls omöjligt.
Fast 0,72 på färddatorn är ju närmre 0,8l/mil i verkligheten.. och det låter ju lite högt på en ny bil. Måste köras rätt hårt då... tung gasfot?
joel80 skrev:Fast 0,72 på färddatorn är ju närmre 0,8l/mil i verkligheten.. och det låter ju lite högt på en ny bil. Måste köras rätt hårt då... tung gasfot?
Nja det är just det som jag själv tycker att jag inte har... På väg till stugan i Vemdalen ligger jag kanske 105-110 på mätaren med cruise och jag vinner verkligen inte rödljusracen mot andra bilar. Jag tycker mao att jag kör rätt lungt och försiktigt, speciellt sen jag hittat staplarna i färdstatistiken i bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske var motvind och uppförsbacke... :) Dåligt väder i form av regn o snö påverkar också.. hade du takbox på också?
Min likadana bil, som gått 6500 mil, drar ca 6,2 nu på vintern(+ca 0,5 vid pump) och lite mer med breda sommardäck. Jag kör mestadels på lands/motorväg och har ett snitt på 73km/h på datorn. Det går nog inte att köra så mycket snålare men med tanke på slirautomat, AWD och stor motor så är det nog bara att acceptera. Lattjar man lite så drar förbrukningen snabbt iväg. Passaten går en del snålare men vad jag vet är den dyrare att serva så det kanske jämnar ut sig lite där. Just servicepriserna har hittills varit en positiv upplevelse.

Jag har en ställbar wg samt chip från d[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]