Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ravi
Jobbar du som pizza bagare CarMan

Jag var inte bitter för min syster fick betala överpris ! Saken var det att deras mekaniker saknade kompetens och påstod att vissa saker var sönder och behövdes bytas! Och hon fick betala för saker som inte var bytt mm!

Men om hon nu ville anlita mekonomen så blir det hennes problem!
Användarvisningsbild
av CarMan
Pizzabagare :)
Kanske skulle börja extra knäcka som det!
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej CarMan
Vi har ingen nytta av råd hur man bakar Pizza. Åtminstone inte jag. :-)))))
av *pettson*
Summerar vi så håller inte du carman märkesmekarna högt. Särskilt inte märket du jobbar för och andra är inte sämre.
Men mekonomen verkstad blir man bara när man inte uppfyller kriterierna för att vara en riktig märkesverkstad.
Det är alltså bara föredettingars klubb som är mekonomenverkstäder?
Isåfall har jag ett skumt problem i grannbyn. Kanske är det så attin omgivning inte passar din beskrivning? Dom är auktoriserade hyundai, chrysler/mercedes och var tidigare peugout märkesverkstad likaså. Samtidigt är dom bara en mekonomenverkstad stor nog att ha 3 filialer. Konstigt nog har dom all facklitteratur, programmeringsmöjligheterna och allt man kan begära naturligtvis går mekanikerna på dom kurser som tillverkaren kallar in på. Återigen en simpel mekonomenverkstad alltså. Drar vi till en grannstad så är det ytterligare en, dock autoexperten verkstad som är märkesverkstad åt flera märken, även volvo. Dom gör även programuppdateringar med mera för samtliga märken.
Vad gäller klassning av mekaniker så utförs även det hos fria verkstäder. Det ska även stå i ditt mekanikercertifikat som jag antar du med fler innehar,.då menar jag inte nåt internt tjafs utan enlig internationella regler. Även jag innehar ett sådant där jag är klassad A2mek. Den som går ur skolan klassas C3. Högsta är A1.
För oss är det intressant med cert. Men för en kund är det ointressant. Han väljer en han känner ett grundförtroende för. Sen får meken förtjäna resten av förtroendet. Finns inte nåt förtroende så finns inget samarbete och det går inte att göra ett bra jobb.
Det är när kunden är nöjd man gjort ett bra jobb.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ha ha. Du är lika lättlurad som övriga konsumenter...

Jag vet inte hur det fungerar på övrigaärken, men kan Volvo.
Du skrivet att en autoexperten verksta är sertifierade för Volvo.
Rent teoretiskt så är det möjligt. Det är även lagligt och jag vet att många gör reklam som är utformad så som att dom gör samma sak och är lika bra.

Men för att få göra vissa jobb så måste man göra det enligt Volvos kreterier.
Vem som hela kan alltså gå Volvos utbildningar, vilket är ett krav från Volvos sida. Enligt bilsweden. Så är det bara en person på alla dessa år sedan marknaden släpptes fri som gått Volvos utbildning. Och om jag mins rätt så är det ingen som gått nån kurs på nått annat märke.
Användarvisningsbild
av CarMan
Men varför har denna tråd fallit över o handlar om Volvo.

Det var ju bara ett roligt inlägg att en person dom jobbar på en anläggning som har egen bilverkstad, väljer att betala mer o få jobbet utfört av en konkurrent!
Användarvisningsbild
av Kompe
CarMan skrev:I dag hade en kollega till mig en Skoda inne på service. Ja! Kunden ville lämna in sin Skoda på en Volvo verkstad!!!
Men det var inte det konstigaste!
Volvo verkstan var 500:- dyrare än Mekonomen på att serva Skodan, men han ville ändå lämna in den på Volvo verkstan!
Men det var inte det konstigaste!
Kunden som äger Skodan jobbar på Mekonomen :-O)
hehe Servade du med volvo orginal delar? ;) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av CarMan
Nä. Inte jag som gjorde jobbet.
Jag vet inte heller om kunden hade eget material elle ej.
Men det är högst troligt att bilen fick nån form av piratdelar!
av *pettson*
klart jag är lättlurad.
Så otroligt lättlurad att jag både jobbat på volvo (ett kortare tag), skrivit kurser åt dom och hållit i utbildningen gentemot person.
Då jag jobbade mot ett utbildningsföretag så jobbade jag även med andra märken och andra företag.

Det är helt riktigt att en av oss är lättlurad och har sugit in allt som sagts av representanterna däremot.
Men det är inte jag ..
Jag har koll på hur det fungerar och koll på hur det utbildas inom volvo och inom fler märken. Jag har inte sett något som är så unikt och speciellt.
Har även koll på hur fria verkstäderna gör. Jag håller inte märkesmekarna högt som gudar eftersom ytterst få mekar är så bra.
Dom som är så bra hör hemma i alla möjliga verkstäder. Det är inget som hör till för att man är märkesmek
Som jag sagt innan så hör inte märkesmekarna vanligen till övre halvan ens av kunskapsträdet.
Ett tips är att du börjar fundera på hur marknaden fungerar innan du blir arbetslös.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är bra att vi vet var du står *pettson*

Men tråden handlar fortfarande inte om Volvo verkstäder, gins nog nån gammal tråd från 4-5 år tillbaka dom du kan skriva i om det.

Här ville jag dom sagt bara uppmärksamma det konstiga fenomen att en anställd på ett företag väljer att lämna in sin bil hos en konkurrent, istället för att göra det där man är anställd.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40