Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Vojje skrev:Det verkar vara samma Dim på årsmodellerna 2001-2004. Det passar bra med modellåren 2002-2004, där -02 och -03 är värsta drabbade.
Är det samma DIM-kort om det är dioder istället för lampor? Har själv ingen detaljerad kunskap om detta. Vet bara vad jag läst på trådarna i ämnet. Och min egen erfarenhet.
av Borjan54
Hej. nyregistrerad forumdeltagare.

Har en Volvo S80 1999 års modell som hela instrumentpanelen har slocknat på. Alla fysiska funktioner fungerar och bilen går som den ska. Fick tips från firman i Karlstad att ABS styrdonet var ur funktion (kalllödningar), har lött om de anslutningar i enheten som inte är ytskicktslödda men det hjälpte inte. Finns det någon som har haft detta fenomen och kan hjälpa mig vidare.

Borjan54
av Kena
Är säkert något vanligt fel då det verkar vara flera som är drabbade. Kolla tex youtube om det inte finns något där, kanske det är något enkelt man kan löda själv eller någon polare. Här tex
Användarvisningsbild
av CarMan
Bara 02-03 som har den Dåliga dim:en
av Motörhead
Har en -03 som jag bytt instrument i då klockan började gå baklänges. Har för mig jag köpte en beg -04 för jag fick kromade ringar på köpet och dioder istället för lampor. Detta gjorde jag via vår lokala Volvo-handlare. Gäller att hitta en som gått ungefär som den man har, för av någon anledning kunde inte handlaren flytta mätarställningen på den begagnade, men däremot om jag köpte en ny kunde jag få samma som på gamla...
Användarvisningsbild
av johnnype
Motörhead skrev:Har en -03 som jag bytt instrument i då klockan började gå baklänges. Har för mig jag köpte en beg -04 för jag fick kromade ringar på köpet och dioder istället för lampor. Detta gjorde jag via vår lokala Volvo-handlare. Gäller att hitta en som gått ungefär som den man har, för av någon anledning kunde inte handlaren flytta mätarställningen på den begagnade, men däremot om jag köpte en ny kunde jag få samma som på gamla...
Jag kan skruva rätt mätarställningen vid sådana tillfällen! :)
av monza
Slocknad DIM fixade jag åt kollega förra veckan genom att byta vridströmställaren för halvljuset till vänster om ratten. Börja att kolla sån enkel lösning. 400:- på skroten. (1500:- ny hos Volvo)

Dessa sägs också vara bra på instrumentfix: http://www.innosund.com/repair
av ovlovs60
Har löst detta problem på en v70-01 precis nyligen. I det fallet var det kallödningar i ABS styrenheten. I princip är det den eller själva instrumentet som har dåliga lödningar. Man måste dock "kunna" löda, det är lätt att göra överlödningar om man ger sig på fel ställen. Det brukar dock vara problem med inkommande spänning till kretskorten och dessa lödpunkter är större och lättare att komma åt. ABS enheten måste man i vissa fall "bryta" sig in i med stor försiktighet. Det finns filmer på youtube...

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]