Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag blir inte riktigt klok på hur du menar, men om jag fattade rätt så sitter pedalen i "rätt höjd", men kan bara tryckas ned 5 cm. Tar det stopp sedan, eller menar du att den iofs går att trycka ned längre, men hela "arbetsområdet" är på dessa 5 cm högst upp? I så fall skulle jag nog se över justeringen av vajern ordentligt. Det låter som det är nåt lurt med manövreringen. Att byta koppling verkar ju väl drastiskt om du inte har oljud eller slirande koppling.
av umekille
du kanske har luft i systemet?
På min 745 sitter det en plutt längsta ut och den går trampa ner i botten
på min 945 åker kolven för långt ut om jag trampar i botten så det läker
där får jag trampa just så det går växla.
Hej!
Då har jag varit hemma hos brorsan och kollat hur pedalen "står".
Pedalen "står" faktiskt några centimeter under bromspedalen, sedan kan man trycka ner pedalen ca 7-10centimeter innan den tar i golvet. -Men det känns inte bra! Håller man nere pedalen helt frikopplar den, men jag behöver bara höja pedalen någon centimeter så kopplar den in. Spelet känns på tok för litet.
av rid54
Vajermanövrerad koppling? Vajern behöver sträckas. Kolla om det ska vara några returfjädrar för kopplingsarmen ("-gaffeln") och pedalen och att dessa finns på plats (hela).

Hydraulmanövrerad? Fyll på vätska, lufta och kontrollera returfjädrar som ovan.
Hej!
Vajer! Och vi har justerat den. Fjädern finns på kopplingspedalen!
Blir nog att vi byter koppling till våren.
Vilket är lättast? Ur med motorn eller ur med växelådan? Vi har hydraullyft!
av rid54
Hur sitter vajern på kopplingsgaffeln? Finns det "glapp" i rörelsen (det låter nämligen som ett för stort spel någonstans)? Ska det vara en returfjäder till kopplingsgaffeln? Kan ju faktiskt vara kopplingsaffeln som börjat "tröttna" (inte vanligt) och böjt sig. Då lär ni ta bort kopplingen i alla fall.... Den enda gång jag gjort detta jobb på en liknande bil valde jag att ta ned växellådan, för (på den) var det enklare än att koppla loss alla slangar o sladdar som går till motorn. Trist att jobba underifrån iofs, men men...
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]