Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walutec
Är det värt merkostnaden? Funkar hur?
Är det bara "trögheten" som ändras, eller är det utväxlingen i lite högre hastigheter?
Tror att det bara är trögheten som ändras, men vet inte säkert.

Hört att det går att ställa standardstyrningen i tre olika "hårdheter" också, i nån meny, nån som vet?

Anledningen att jag undrar är att jag på grund av sjukdom, tycker att det kan vara svårt att hålla rak kurs med nuvarande bil.
Det händer lite för mycket i 90-100 km/t som känns otäckt. Måste koncentrera mig på enfiliga vajervägar!
av KarlE
"Justerbart rattmotstånd
Rattmotståndet ökar i takt med bilens hastighet
för att ge föraren ökad vägkänsla. På
motorvägar är styrningen fastare och mera
direkt. Vid parkering och i låg hastighet är
styrningen lätt och kräver ingen ansträngning.
Föraren kan välja mellan tre olika nivåer av
rattmotstånd för vägkänsla eller styrsensitivitet."
Användarvisningsbild
av PaNi
Ja, kan rekommendera detta. Har haft det i min V60 i två år och beställde det igen på den kommande XC60:n.

Du kan i Sensus-menyn välja på "lätt", "normal" eller "trög". Bilen måste stå still när du byter inställning.

Vilken nivå man använder är förstås en smaksak. I stan kan det vara skönt med "lätt", vet jag att jag skall köra många mil högfartskörning ställer jag om till trög. använder även trög i kombination med vinterdäcken som annars upplevs som "sladdriga".
av Walutec
Okej, man kan alltså ändra i menyerna även på "standardstyrningen"?
Perfekt i så fall. Åker ibland ca. 50 mil nästan uteslutande bara landsväg, och minst halva sträckan vajerväg, så då skulle man kunna köra med trög styrning!
Det är annars ett problem för mig när det är enfiligt.

Gäller det alla årsmodeller av V60?
av perhall
Sensus fanns ju från början på S/V60 (tsf XC60, V70, S80) så då lär det ju finnas inställning i menyn på alla årsmodeller med prog servo.../PH
av Walutec
PaNi skrev:Nej, det är bara på bilar med progressiv hastighetsberoende styrservo du kan välja motstånd i menyn.
Man får försöka hitta en bil med ett sån "option" vid nästa bilbyte (som lär dröja, verkar det som).
Jag hade Progressiv Servo på min V70 -11 och nu senast på min XC60 -14. Ett riktigt bra tillbehör som gör skillnad både i låga och höga hastigheter.

Vilken roll har svänghjulet? Undrar vad som k[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]