Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengan87
Tjenare.
har för någon mån sen renoverat toppen på bilen pga topplockspackningen gick.
när toppen endå va nere så skicka jag iväg den på planing plus fräsning av nya ventilsätten.
alla ventiler ska vara okej sa firman och köpte även nya ventilpackningar.
kört med bilen någon vecka och efter vägen hem så börja bilen knacka och ha sig ju mer jag gasar ju mer låter den. kolla oljan och den va låg och kasta i ny men låter fortfarande och vet inte vart oljan har tagit vägen. inge olja runt motorn eller via avgaserna :shock:

tog ner ventilkåpan och kolla lyftarna och såg inget fel. gick ner med kamera och kolla kolvar plus ventiler och såg inget fel.
detta klipp är taget innan jag rev ventilkåpan

detta klipp är taget idag efter monteringen av ventilkåpan

Ps är hydrauliska lyftare på denna modell. och är en Volvo S80 T5 226 hk
tacksam för svar
Användarvisningsbild
av CarMan
Svårt på sådanahär ljudupptagningar, men det måste vara ett lager på vevaxeln.

I med ny motor är nog det billigaste (eller skrota)
Du kan ha en igensatt vevhusventilation, då drar bilen olja och kox fyller troget så oljesilen sätterigensig, med för lågt oljetryck som följd. Där av motorskadorna.
av rid54
Tveksamt om det är vevlager. Kan förstås vara det, men en felsökning borde väl ändå börja uppifrån, dvs toppen inkl. ventiler och lyftare etc. Annars är det till att börja underifrån... Om det går att ta ned tråget utan att lyfta ur motorn är ju detta inte en omöjligt väg att gå för att inspektera vevlagren och byta om nåt är slut.
Användarvisningsbild
av SvenB
rid54 skrev: Kan förstås vara det, men en felsökning borde väl ändå börja uppifrån, dvs toppen inkl. ventiler och lyftare etc.
Men var inte toppen nyrenoverad?
av Septir
Det låter som att vevaxel är av för hade ett sånt problem på mitt förra jobb :-O)
av rid54
SvenB skrev:
rid54 skrev: Kan förstås vara det, men en felsökning borde väl ändå börja uppifrån, dvs toppen inkl. ventiler och lyftare etc.
Men var inte toppen nyrenoverad?
Jag kan bara -tyvärr- konstatera att detta inte är någon garanti för att inte nåt går sönder. Eller kärvar fast. eller nåt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart inte. Men jag trodde att man inte började att leta fel där, men har nog fel när allt kommer omkring
av rid54
Det är väl valfritt förstås... :D Trodde bara det var "enklare" att börja där, om man nu måste demontera nåt...

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]