Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#817794
Problemet är ju att ljusvredet inte klarar av en ökad belastning, det blir på gränsen, har haft många 240 som plattan bakpå har smält på och t.om släppt från själva "fästet".

Själva stegrelät är inte heller gjort för den ökade belastningen.

Med andra ord, OM man ska dra nytta av starkare lampor så måste man göra om det hela så att dom matas med den ström dom kräver. Med original får man spänningsfall och därmed blir ljuset inte så mycket bättre egentligen.

Jag skulle sätta varsitt vanlig relä för vardera hel och halvljus, med styrning från stegrelät. DÅ har man aldrig några problem sedan :)
#817858
Ja börja lite smått å riva i mitt i dag å mätta fram att 0,2volt försvann från omkopplaren å ut till reläet :wink: Ska ta å mäta upp riktigt under morgondagen ända ut till lamporna :wink:

Är nog så självisk så jag xenon konvertera huvudlyset sedan, kan alla jäkla kepstomtar åka med dimljusa tända kan jag åka med bra halvljus med :lol:

Men först ska de fungera med vanliga lampor såklart.
#817977
Dom här xenonkonverterade lyktorna som inte är gjorda för xenon, man möter efter vägarna, skickar ja alltid helljuset i ögonen på :twisted:

Ta de som ni vill. Men räkna med att de inte bara är jag som gör så, om du monterar ett xenon-kitt..
#817979
Det är nog många som skickar heljuset i ansiktet både på "Dimljustomtarna" och "Fulxenontomtarna".
#818072
Ni som slår på helljuset mot dom med fulxenon och dimljus, att bägge bländar är alltså bättre än att bara en bländar? Och helljus är försvarbart att blända med bara för att det bländar lite från xenon/dimljus?

Nä, två felbeteenden är inte bättre än ett, jag gillar inte heller fulxenon som bländar, men anser att det är desto fler med vanligt halogenljus med släpvagn som är fellastad som bländar, men skulle aldrig falla mig in att blända med helljus för den sakens skull, så man totalbländar den man möter, jättebra om den mötande svänger ut mot mitten och krockar med er på grund av det.
av umekille
#818081
Jag blinkar bara om den mötande glömt slå av sitt helljus.
Har den mötande fel på sina lampor och inte har koll på dem
så låt denne ha det. Vad hjälper att blinka eller helljusblända då
den mötande kör med felaktig ljusbild och inte bryr sig. Tror du denne
kommer stanna på närmsta p-plats o kolla felet? Nä låt polisen eller bilprovningen
påpeka det istället för denne.
#818084
Om man blinkar på dom med fel på belysningen (lampor saknas/felinställt/dimljus+halvljus/osv) gör dig inte gladare, antingen skiter dom i det fullständigt för att dom inte begriper bättre eller så vet dom mycket väl om att ljus/ljuskombination är fel och detta resulterar bara i att man själv blir bländad av deras helljus...
#818115
Ja jag har då åkt "fulkonverterade" H4 ett bra tag å inte fått ett endaste blink :wink: Har jag där i mot fått med billiga noname halogen, fick också betydligt jämnare ljusbild med "fulxenon". Men var ju inte de tråden handla om var bara ett konstaterande från mig att jag kommer montera de.

Original xenon bländar ju inte mindre i mina ögon, tycker 90% av dom bilar med det bländar å tror ju inte de är bara 10% som är original. Å som sagt alla jä..a dimljus tomtar så tänker inte ligga sömnlös över de direkt å ja jag vet de är olagligt, men är de ju å byta däck å fälgar med så de inte stämmer överens med regbeviset men inte moralpredika någon om de?

Men men skit i de var ju lampor å reläer det handla om. Har montera ett vanligt enkel relä nu som styr strömmen i alla fal blev kanoners :wink: MEn usch vad ström som försvinner på vägen via glödtrådsvakt osv på halvljus.

Vann i alla fal 1volt ute vid lycktan 13,6volt mot 12,6innan men har 14,44 volt vid ingången på reläet :lol:
#818121
AmazonSleper skrev:Har montera ett vanligt enkel relä nu som styr strömmen i alla fal blev kanoners :wink: MEn usch vad ström som försvinner på vägen via glödtrådsvakt osv på halvljus.

Vann i alla fal 1volt ute vid lycktan 13,6volt mot 12,6innan men har 14,44 volt vid ingången på reläet :lol:

Därför du ska sätta på utgången istället (och då dra egna kablar till halvljuset för o koppla förbi glödtrådsvakten), då slipper du det problemet ;)
#818206
Jo vist vore de lösningen på de :wink: Men känns inte ha motivationen å tiden till detta just nu då detta trots allt är min bruks som ska rulla varje dag, så blir nog isf till sommaren då, 13,6 volt ute vid lycktan längst bort är inte fy skam ändå :wink:

Vi har ju en Bil av amerikanskt ursprung med på denna gjorde jag dock som du skrev Amarace hade lite styvt 12volt framme vid lyktorna å efter hade jag styva 14,5volt men ni må tro de var skillnad på ljusstyrkan :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]