Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:Ja, maskinskada täcker hur som, jag är mer nyfiken på vad som hänt och varför.
Okey, är själv lite nyfiken på vad det kan vara. Hämtade ut min V70 T4 för blott 2 veckor sedan, men det är en ren bensinare om det nu skulle ha med etanolen att göra.
även om det skulle ha med etanolen att göra kommer de aldrig att säga det rakt ut på den här verkstaden iaf. Dessutom borde man Idag ha fått til det där med etanolen, det var väl vanligare med igenkläggade spridare för några år sedan av någon anledning.

Som tur är har jag en bekant som jobbar på en annan verkstad inom concernen som kommer att kolla vad de gjort när det är klar för här säger de aldrig riktigt vad som hänt, det har jag redan erfarenhet av.

Likaså när man haft inne bilen för andra saker jag påpekat som fel, har man oftast fått till svar "det är inget fel, det bara sitter lite snett, man kan få trycka flera gånger på knappen för att öppna tankluckan, men det det är inget fel osv osv osv"

Torkararmen tog i på undersidan av huven, de skulle byta torkararm pga att färgen hade skavts av lite, men varför torkararmen tog i huven har man inte konstaterat......................
s6025t skrev:Har du servat o skött bilen normalt så har konsumentköplagen som täcker fel i 3år så det är ju bara o hävda det så ska de reparera bilen utan kostnad
http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... lhandlare/
Njae, de kommer bara att se ut som fågelholkar om man nämner KKL, dessutom ligger ju bevisbördan på min sida och driva ärendet kan ju bli en 6mån process, minst, och det har man ju inte tid el råd med ( åka hyrbil i ett halvår blir ju något kostsamt )

Jag har inga problem med att slanta 2k i självrisk på maskinskada om nu inte garantin el goodwill täcker, jag är mer benägen att de hittar felet och varför och åtgärdar på rätt sätt så inte skiten havererar om 2000mil igen.
Går man igenom ARN:s domar så dömer de förvånansvärt ofta till konsumentens fördel. Finns ju en mängd skrivelser i KKL som handlar om vad man kan förvänta sig givet hur produkten har presenterats vid köp och sedan använts. Klart står att motorn inte har uppfyllt det som kan förväntas av den. Lite skillnad mot senaste ViB där en bilägare på en helsida berättar att han köpt en ca fem år gammal bil och 1250 mil efter köpet behöver bakbromsarna bytas. Helt normalt, tycker jag. Allt kan ju inte va top notch på en begbil..
PH
Kolla kablaget till spridarna låt bilen gå på tomgång och vicka lite på kablarna in vid kontaktstycket till spridaren eller se så att kabeln ser OK ut inte böjd/veckad

Har vart med om kabelbrott på bla dessa motorer
Då är det lätt att tro det är spridar fel eller tändstift

//Gooose
Droopy skrev:Var iväg till en annan verkstad idag och kollade lite i "arbetsordrarna" på min kärra.

Byte av tändstift, byte av ventiltätning och spridare på 2ans cylinder, komp OK, men bilen lever rövare fortfarande........fortsättning följer
Så tragiskt - de jobbar i blindo. Men förstår det, det finns ju ingen felkod för trasig topplockspackning :???:

Min erfarenhet är att man alltid skyller på etanolen när man inte har en aning om vad felet är. "Tanka bensin - etanol är problemet - vår bil är det aldrig fel på". Tyvärr verkar många gå på den enkla.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]