- tis 24 dec 2013, 20:18
#817583
Förutom de goda råden som kommit fram i tråden om att hålla maskinen i trim, så tror jag att det finns någon sorts gräns för vad en enskild förare orkar hålla på med. Att hålla på o trixa med att hoppa växlar och sacka i motlut och annat tror jag ingen egentligen kan visa att det faktiskt ger nåt avseende förbrukningen. Det som verkligen ger skillnad är:
1: Marschfarten under längre sträckor (dvs om du kör 95 eller 125 spelar stor roll om det är en längre sträcka)
2: Planeringen... Alla gånger du INTE behöver nudda bromspedalen betyder att du har gjort en bra anpassning av hastigheten genom att släppa gasen i rätt tid. Detta ger verkligt mätbara vinster i förbrukningen. Det går dessutom att bli bättre hela tiden genom att bakåtanalysera sin körning och anpassa lite nästa gång man är i en liknande situation (vilket är nåt de flesta hamnar i, typ dagligen...).
3: Förberedelser... De kilometer man INTE kör ger bästa besparingen. Att försöka samla ihop sina ärenden och ta ut bilen färre gånger sparar mycket bränsle.
1: Marschfarten under längre sträckor (dvs om du kör 95 eller 125 spelar stor roll om det är en längre sträcka)
2: Planeringen... Alla gånger du INTE behöver nudda bromspedalen betyder att du har gjort en bra anpassning av hastigheten genom att släppa gasen i rätt tid. Detta ger verkligt mätbara vinster i förbrukningen. Det går dessutom att bli bättre hela tiden genom att bakåtanalysera sin körning och anpassa lite nästa gång man är i en liknande situation (vilket är nåt de flesta hamnar i, typ dagligen...).
3: Förberedelser... De kilometer man INTE kör ger bästa besparingen. Att försöka samla ihop sina ärenden och ta ut bilen färre gånger sparar mycket bränsle.