- ons 25 dec 2013, 09:15
Har ju hänt att det även har blivit brända ventiler. Inte jättevanligt men jag har varit med om det och påminner om dina fel.
Moderator: Moderatorer
MattiasD skrev:Hyser heller inga stora hopp om min Volvoverkstad heller. Lyckligtvis har jag bara haft med dom att göra vid service och mindre skönhetsfel.
Jag blir lite nyfiken; hur långt har din bil rullat? Jag har inte hört om några större problem kring T4/T4F motorn men samtidigt är ju långmilarna få (eller inga alls). Så man blir ju lite oroad av en sån här tråd, men håll oss uppdaterade bara så..
Droopy skrev:Väl hemma såg jag hur det tokrök ur avgasröret och bilen stank mer el mindre någon blandning av bränd glykol/brända lameller.Tokrök och lukt av bränd glykol tyder ju på att toppackningen gått. Om nu inte toppen fått en spricka.
VolvoB20 skrev:Droopy skrev:Väl hemma såg jag hur det tokrök ur avgasröret och bilen stank mer el mindre någon blandning av bränd glykol/brända lameller.Tokrök och lukt av bränd glykol tyder ju på att toppackningen gått. Om nu inte toppen fått en spricka.
En relativt enkel sak om det är packningen att fixa, tyvärr plågade du ju hem bilen, kollegan gjorde också detta med svåra följdskador i motorn då glykolen ställer till mycket på fel ställen. Några droppar glykol i motorolja gjorde tex att den smörjande förmågan nästan helt försvann så vev o ramlad blev helt slut den lilla sträckan han körde hem.
MattiasD skrev:Hyser heller inga stora hopp om min Volvoverkstad heller. Lyckligtvis har jag bara haft med dom att göra vid service och mindre skönhetsfel.Finns faktiskt en långmilare här. En T4 (utan F) MY11 som gått 18000+ mil. Men minns inte vem det är. Den verkar gå bra iaf...
Jag blir lite nyfiken; hur långt har din bil rullat? Jag har inte hört om några större problem kring T4/T4F motorn men samtidigt är ju långmilarna få (eller inga alls). Så man blir ju lite oroad av en sån här tråd, men håll oss uppdaterade bara så..
LeifA skrev:Denna motor är väl Fordmotorn som sitter i bla Focus, och spridare är ett känt problem på de motorerna. De lite äldre Ford med den motorn säger de själva att man absolut inte ska köra på etanol för de tål de inte.Är det skillnad på de motorer, av den typen, som sitter i Ford eller Volvo? Jag har åtminstone kört en 1,8F 5.700 mil på enbart E85 utan några som helst problem. Och jag har läst här de som kört ännu längre. Detta att man skall exempelvis växeltanka tar mekar till då de inte kan hitta på något annat. Att spridarna pajade för några år seedan berodde ju på svavelhalten i bränslet. Men det är tillrättat för länge sedan
PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]
Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]