Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. ändra då till
"..för att de inte ser en så bra."

;)
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Hur är det nu för regler med tillkopplad släpvagn? Måste den lysa dagtid? Automatiken på exempelvis lastbilar släcker ju aldrig sidomarkering eller bakljus, ändrar ju bara drllyktans funktion.
Användarvisningsbild
av joel80
Verkar inte så.. på Thule rentals sida står det:
Vid körning i mörker:

Två röda positionslyktor bak
Två röda reflexanordningar bak
Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan
Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm i sidled från dragfordonet.
Två vita reflexer framtill

Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända!
av Upplyst
tompathepilot skrev:Hur är det nu för regler med tillkopplad släpvagn? Måste den lysa dagtid? Automatiken på exempelvis lastbilar släcker ju aldrig sidomarkering eller bakljus, ändrar ju bara drl-lyktans funktion.
På en kompis MAN TGX -12:a är bak och sidoljus släckta med knappen i 0-läge, tyvärr ingen automatik på den men det finns säkert som tillval. På lastbil med släp kan man verkligen börja räkna hem besparingar på glödlampor och generatorbelastning. Finns inga krav på att en släpvagn kopplad till en bil som har bakljusen släckta dagtid ska lysa, släpvagnens ljus räknas som bakljus.
Volvos nya FH serie har bak&sidoljus tända på de nordiska marknaderna tillsammans med DRL, men släckta i övriga länder.
En bekant köpte nyligen en ny Dacia Duster med DRL, utan autoläge, och försäljaren upplyste inte om det nya systemet som kräver manuell åtgärd av föraren vid skymning, det är riktigt illa, samma med biluthyrningsföretag, de skulle antingen upplysa eller sätta upp dekaler i bilarna som talar om att ljuset måste tändas i skymning, har sett många som antagligen inte vet detta, det är inte bilens fel, det är bristande kunskap, men för att veta måste man ju bli informerad.. tycker det är konstigt att det inte tagits upp i radio och TV än...
Användarvisningsbild
av Perc
Funk skrev:Oh, ja men tyvärr måste man aktivera regnsensorn manuellt vid start... då funkar det som önskat. :D

/Thomas
Tycker det är bra. Jag vill inte att torkarna ska börja gå med 10 centimeter snö på rutan när jag sträcker mig in genom öppen dörr för att starta motorn och fiska fram snöborsten.

Risken är betydligt större med regnsensor eftersom man lättare glömmer spaken i regnsensorläge när det slutar regna.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur menar du? Lagen säger ju att dom måste vara tända då..
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 57

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]