Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FAL
#816907
Hejsan!

Nu efter vinterkylans intåg, så har jag märkt att det inte går att stänga av AC:n på min Volvo 855 T5 automat -94. Har ECC-varianten med steglös fläkt, och trots att off-lampan lyser så slår magnetkopplingen till och kompressorn går igång en stund, även om jag har värmen igång.

Klimatanläggningen funkar felfritt i övrigt och blir ordentligt kall på sommaren. Har kollat efter felkoder på diagnostikenheten och det finns inga, varken på sockel B1 eller på dom andra socklarna.

Har testat att söka här på forumet, men har inte lyckats hitta nån tråd med samma problematik. De flesta verkar ju har problem med att få igång sin AC...

/Anders
Användarvisningsbild
av js1
#816914
Har du luftfördelningsvredet på defrost (rakt upp) går kompressorn även i off-läget.
av *pettson*
#817502
Systemet behöver aldrig stängas av. Systemet håller koll på yttertemperaturen och stänger av kompressorn om den inte behövs.
Systemet fryser inte ihop eller liknande.
av FAL
#817622
Lucif3r skrev:
S6024t skrev:då kommer nästa fråga som ett brev på posten,varför ska du ha ecc avstängd för?
Undrar det samma :lol:
Tycker det är mycket skönare med ecc'n även på vintern, då den håller 'rätt' temperatur betydligt bättre än bara fläkten.
Tyckte det var väldigt märkligt att kompressorn gick igång när det var typ nollgradigt ute och tänkte att nån givare hade gett upp, fick t.ex. byta den som sitter i huvudhöjd på förarsidan i kupén för nåt år sedan. När det inte heller gick att stänga av kompressorn med off-knappen och det inte fanns några felkoder, så trodde jag att något hade ballat ur på riktigt...
S6024t skrev:och en kompressor som inte andvänds mår inte bra..
Håller med, grejer är till för att användas!
*pettson* skrev:Systemet behöver aldrig stängas av. Systemet håller koll på yttertemperaturen och stänger av kompressorn om den inte behövs.
Systemet fryser inte ihop eller liknande.
Sunschreem skrev:+ att den torkar luften vilket är typ underbart på vintern och man inte fått bort all snö vid framrutan
Tackar för mycket bra förklaringar på varför kompressorn går igång även vid kyla, verkligen imponerande kompetens här på forumet!

Konstigt bara att jag inte har märkt detta tidigare, då jag har haft ”Bettan” i några år och brukar aldrig ha ECC:n avstängd. Har visserligen haft den på defrost-läge konstant på sistone, då jag tycker att den lever sitt eget lilla liv på auto-läget. Skulle vara intressant att få veta hur ni andra använder era klimatanläggningar vid olika årstider :)

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]