Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Du har inte funderat på V60? Eller blir det för nytt/dyrt?

Där har du bra förbrukning, skapligt bra lastutrymme och måbna ägare på forumet vittnar om körglädje. :)
V60 är en fin bil! Tack även för tipset om V70. Mitt stora problem med dem är att jag gissar att det kommer bli kombi för mig när jag "blir stor" så jag vill gärna köra en lite opraktisk bil så länge jag kan... Jag är 25 och har inga barn ännu :) Inte heller några djur att dra runt med, det är väl möjligtvis ett par föräldrar som ska skjutsas då och då på sin höjd.
Fåfängt? Ja, absolut.
Men stick och känn på en V60 ändå... Det är en kombi men på ett riktigt snyggt sätt. Skulle jag fortfarande vara 25 och inte ha barn hade det blivit en sån.. eller om jag inte hade behövt en V70 i jobbet nu, hade det nog blivit en sån ändå nu också. :)

Min uppfattning är att en V60 verkligen går ihop med de som är fåfäng vad gäller utseende och sportighet på en bil.. tror inte du skulle behöva skämmas. ;)

Bild
Fast en V60 ligger ju nästan identiskt med pris med S60, och S60 är då snäppet tuffare :) Men poppade det upp en V60 till riktigt bra pris vore den nog intressant ändå..!
Användarvisningsbild
av joel80
Den är nog bra för kompisresa till Europa också.. ni får plats med packning och bra mkt mer öl på väg hem. :D
Användarvisningsbild
av bem
crumpets,

Nu har du en del att fundera på, nästan hela Volvos bilsortiment har föreslagits (utom V40, XC60 och XC90 tror jag) :)
I och med att du inte (eller sällan) kommer frakta prylar hit och dit eller har barn än osv och därför kan tänkas klara dig med mindre lastutrymme låter i mina öron en V60 en lagom bil. Modernast utseende (tycker jag), helt OK utrymme i framsätena (men baksätena i trängsta laget och lastutrymmet väl inget att hälsa hem till mor med). Visst är V70 en härlig bil som man åker som en kung i (har åkt V70 i snart 16 år) men du skall väl ha nåt att drömma om för framtiden också som du antydde.
Åk och provkör en V60 demobil hos nån Volvohandlare till att börja med så du kan bilda dig en uppfattning om bilen passar dig i allmänhet och om du "gillar" den.
Helst vill man ju träffa rätt och känna att "den här bilen passar mig bra". Sen är det nog bara att sätta sig vid datorn och börja leta bland annonserna. Och kolla hos handlare är förstås vettigt och bilda sig en uppfattning om utbudet och rimliga prisnivåer m h t motor och utrustning. men allt det där vet du säkert redan. Det senare är lite av en djungel om man ej satt sig in i det. Men lagom utrustning som nog passar de flesta är Momentumnivå, men vill du ha skinnklädsel och elinställbar stol får du kolla på bilar med Summum-paket. Gissar du har koll på sånt.
Och använda bilpriser.se som stöd för värderingen och kolla på Carfax innan du bestämmer dig för en bil så allt är "grönt" är gissningvis saker du redan vet.
V60 2011 D3 med Momentum-paket och automat borde gå att hitta inom din budgets övre spann.
Exempel:
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_V6 ... m?ca=7&w=3
Går säkerligen att pruta ner till 180 tkr. Dock se upp med bilar som har taklucka om du är lång för i regel är taket aningen sänkt då så du får inte riktigt lika bra plats i höjdled.
Sen törs jag inte ge råd om D3 2011 motorn hur bra den går men det kan säkert andra ge råd om. Kan bara uttala mig om min D3 2014 i min V70 och den går mycket mjukt och behagligt tycker jag i alla fall, är dessutom snål, har låg skatt, svårt att se nån egentlig nackdel med den (annat än att nya VEA motorn nu kommit så nuvarande D3 fasas ut framöver så kanske den blir lite mindre eftertraktad allteftersom tiden går sen när man ev skall sälja en bil med sån D3 motor i).
Tog mig 2 månader innan jag ringa in vilken V70 jag skulle ha, men då var jag kanske lite noggrannare än brukligt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183
Alla kan ju inte ta sån tid på sig så man får försöka så bra man kan med de förutsättningar som står till buds.
Men man skall aldrig ha bråttom i en bilaffär, det tror jag bestämt på. Det finns alltid andra bilar därute som kan vara (nästan) lika bra köp (eller bättre). Vet man exakt vad man vill ha är det bara att vänta och slå till när den rätta bilen dyker upp (om den har rimligt pris).

/Bo
Vad är viktigast? Imagen eller komforten. Har susat tvärs igenom genom tyskland på autobahn i 200 km/h, i S80 åker man grymt tyst o bekvämt men inte med samma ballhet som i V60.
Komfortskillnaden mellan S80 och V60 är inte stor. Inte så länge man hittar en V60 utan sportchassi. Jag har haft både V70 och V60 (utan sportchassi) och skulle välja V60 vilken dag i veckan. Komfortskillnaden är knappt märkbar, det som däremot är märkbart är att bilen svänger när man vrider på ratten och inte 2 sekunder efteråt...
Visst, men ska man som trådskaparen köra en "grym massa mil, endast på motorväg" så tycker jag inte att en bil som är grymt mycket på och svänger på en millisekund alltid är att föredra. Min supra lyder minsta vink blixtsnabbt om man svänger. Men ska man kuska 10.000 mil rakt fram på motorväg i tjänsten så blir man bra mycket mindre trött om man har en lite sävligare bil i reaktionen.

Audi brukar ju ofta kritiseras för att vara bäst på att gå rakt fram i mycket hög fart och inte gilla att piskas snabbt i tvära böjar pga att de varit framtung. Visst, det stämmer och jag håller med, Men det gör än också mindre trött om man ska köra tvärs igenom europa i ett pass på motorväg.

Allt beror ju på vad man ska ha bilen till, vill man ha en rapp bil och vill smiska kurviga småvägar så är ju V60 bra så mycket roligare alla dagar i veckan.
S80 helt klart, den ligger bra på motorvägen och har bättre ljudnivå och komfort än S60. Jag upplever den större i kupén och den känns lite mer luftig plus att bilen ser ut just som en Volvo. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]