Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Jag brukar inte ha problem med att förstå vad folk menar oavsett hur de skriver el stavar men den här gången blir jag osäker.

Menar du att du ska ta bort generatorn/kolen och göra rent pga att det kommit in salt där?
Kolen kan man väl alltid kolla men att det skulle ha kommit in salt i generatorn det vete tusan.
Användarvisningsbild
av Frrla
skrev via telefonen å den har blivigt knäpp... är väll vattenskadad kanske.

tog bort kolen som är ca 6 månader gamla och spruta i lite av varje och satte ihop. vart lite bättre då den gav 11 volt innan och strax över 12 nu... :(

har väll kommit in vatten och skit när jag kört i alla pölar. sitter ingen skyddsplast under, å remmarna skriker ibland om det är mycket vatten. den verkar ju inte helt paj.

Är det nått som man kan ge sig på? eller är de bara att beställa hem en ny?
Åkte från Ume hem förra veckan i slask och regn. När jag kom Hudiksvall började voltmätaren gå upp och ned ibland intensivt, ibland stabiliserade den sig vid en halvtaskig nivå (laddningslampan lös svagt) och emellanåt gick den ned i botten. De sista 25 milen inåt landet var mycket bättre.. När jag kom hem och kört runt några dagar har det sett bra ut men det tenderar att röra på sig vid hastigheter över 110.. Har bytt kol, laddningsregulator, kassa kabelskor, kollat kontakter..
Användarvisningsbild
av Frrla
Startade min nu, och då började den hoppa mellan 11.5volt och 14 väldigt snabbt. sen gick det långsammare och långsammare mellan hoppen innan den gick ner till 12 igen.. man ser även tydligt på alla lampor att det blinkar när den håller på sådär..

Jag var också och filade på alla kontaktytor, kopparpasta användes, ända från batteriet till generator i sommras när kolen byttes. även vart på jordflätan till motorn.
känns ju som regulatorn blivigt knäpp isf. fast du har ju bytt den och att det blev i just blaskväder, talar ju för annat tycker jag..

Är såklart lite dumt att köra utan plastskyddet. har jagat efter några, men antingen är de sönder eller så är jag bara för snål när det skall slantas fram ;) Ska ändå köpa reservdelsbil snart så känns onödigt.
av rid54
Regulatorn kan ju ha blivit dålig? Inte alltför dyr på reservdelsvaruhuset har jag för mig... Om det är salt och elände i generatorn kan man ju ta isär den och göra rent, eller i värsta fall hälla rent vatten på den - det kan ju inte bli värre än saltlake i alla fall och det finns ju inget som hinner rosta om man inte magasinerar bilen direkt efteråt.
För mig, som inte har sett all, låter det lite märkligt om du skulle ha drabbats av salt i generatorn. Då skulle ju hundratusentals andra bilister också bli lika drabbade. :-O)

Det är nog som rid54 föreslår, regulatorn som felar.

Om det nu ändå skulle vara saltvatten av någon nu inte klarlagd anledning, så håller jag med rid54 även där: Spola med rent vatten och torka ordentligt helst med både tryckluft och varmluft. Använd t.ex en hårtork.
Detta senaste gäller för övrigt all elektronik som ofrivilligt kommer i vatten, tappade mobiltelefoner, elektroniska mätinstrument i fältövningar etc. etc. Ta ur batterier eller annan spänningsförsörjning och blås rent och torka med varmluft så fort som möjligt. Har man tur så kan man rädda det som har ramlat i vattnet.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag skrev 2 gånger att jag inte har någon skyddsplast under, och remmarna skriker om jag åker i vattenpölar.

Vilket fall så tog jag ut eländet och dränkte den i 5-56. 1 timma senare blåste jag ur den och satte tillbaka. Nu laddar den som f*n. Mycket bättre än förut...
av umekille
Tvätt av en generator kan göras med diesel eller avfettning.
men se till att blåsa den ren och torr sen med luft och inte spola
den med vatten.
Användarvisningsbild
av Frrla
tro inte att jag körde i en vattenpöl igen. (såg den inte fast den va stor) tvärslutade ladda igen.. haha!

men, men. är väll bara å göra som du säger umekille. Å såklart passa sig för pölar en stund till..

Sen får vi se vad samtalet imorgon blir gällande en 88b som donator..
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]