Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Alla vill väl ha maximal livstid på sina batterier men när jag läser denna tråd blir jag lite förvånad över att det aldrig nämns något om betydelsen av temperaturen. Om man läser på de flesta batteri-tillverkares sidor säger de att temperaturen på batteriet är av stor vikt för att få rätt laddning. Om tex batteriet är varmt ska inte laddspänningen vara lika hög som när batteriet är kallt. Och i vårt land lär det ju variera ganska mycket om bilen är varm och man kopplar in en laddare jämfört med om man kopplar in den i ett kallt motorrum en kall vinterdag.
Jag kan inte de olika spännings- temperatur-kurvorna men den laddare jag har i båten har en sensor som ska monteras vid batteriet och på vintern krämar laddaren på med upp till 15,5 V medan den på sommaren maxar på ca 14,6 V. Mao behöver bil-batterierna mer kräm för att bli fulladdade den del på året då kapaciteten används mest.

Som båtägare med en båt som jag ligger ute i naturhamn med i upp till en vecka i sträck finns det mycket att lära sig om batteriernas välmående. Har "pluggat" detta i tio år nu men jag känner mig långt ifrån full-lärd.
I båten har jag en bank för "förbrukning" på 450 Ah + startbatterier. En ny uppsättning batterier kostar som en bättre begagnad bil så där är jag noga och känner att jag behöver veta så mycket som möjligt för att inte dra på mig onödiga kostnader. Till förbrukarbatterierna har jag två fasta solpaneler och en stor vikbar för att undvika de djupa urladdningarna som är de som sliter mest på batterierna.

Jag vet inte om någon blev klokare av dessa ord men mitt allmänna råd är att se till att batterierna återladdas så snart som möjligt efter belastning för att uppnå bästa möjliga livstid, därför förespråkar jag att på vintern ofta koppla in en "smart" laddare, gärna med "vinterläge".
av rojo8515
Det borde vara möjligt att koppla en liten solcell direkt på batteriet, ex 75AH batteri och en 3 Watts solcell kanske kunde funka?

Batteriet har ju en "egen" reglering genom att syrahalten höjs ökar inre resistansen och laddströmmen minskar.

Så gäller det enbart underhållsladdning och inte någon annan uppladdning borde det finnas någon siffra på hur mycket effekt som kan tryckas i konterniuerligt?

Eller påverkas det av många olika faktorer?

Varför går det oftast inte att toppladda ett blybatteri och låta det stå helt orört i 6 månader?
Användarvisningsbild
av joel80
Solceller har ofta en "för hög" laddspänning. Vid fullt solsken ligger det ofta på runt 17v. Därför behövs regulator.

När det gäller temperaturer så har min "smartladdare" vinterläge som man ska slå på om det är kallare än +5 tror jag det stod.
av rid54
rojo8515 skrev:Det borde vara möjligt att koppla en liten solcell direkt på batteriet, ex 75AH batteri och en 3 Watts solcell kanske kunde funka?

Batteriet har ju en "egen" reglering genom att syrahalten höjs ökar inre resistansen och laddströmmen minskar.

Så gäller det enbart underhållsladdning och inte någon annan uppladdning borde det finnas någon siffra på hur mycket effekt som kan tryckas i konterniuerligt?

Eller påverkas det av många olika faktorer?

Varför går det oftast inte att toppladda ett blybatteri och låta det stå helt orört i 6 månader?
Batteriet har *inte* någon egen reglering. Allteftersom det laddas så blir elektrolyten mer syrahaltig och då minskar inre resistansen (!). Det som spjärnar emot är polspänningen; allteftersom batteriet laddas höjs den och motarbetar laddningen. MEN inte hur högt som helst... Långvarig underhållsladdning måste ligga under 14 V annars förlorar man vattnet ur elektrolyten till slut. Strömmen som matas in när batteriet är fulladdat kan ju inte göra någon nytta (eftersom batteriet ju var fullt...) och då börjar vattnet i elektrolyten falla sönder i vätgas och syrgas. Onödigt (och explosivt...) och pajar till slut batteriet.

Att toppladda och låta stå i 6 månader ska gå fint, om det inte är för varmt. Självurladdningen är inte så stor att batteriet töms mer än till en liten del, men underhållsladdning är alltid bättre om det går att ordna (med rätt sorts laddare).
Användarvisningsbild
av joel80
När jag hade båt lät jag alltid batteriet stå i båten över vintern.. utomhus. Jag såg till att ladda det ordentligt innan varje vinter. När jag kollade laddningen efter vintern så var det fortfarande så gott som fulladdat. Skulle jag tagit hem det och ställt det i förrådet där det är +20 skulle det ha laddat ur betydligt mer under vintern.
av rojo8515
Det kan nog förklara varför jag kunde mäta upp 16 volt på ett fritidsbatteri som stått en hel vinter inkopplad på solceller med en halvtaskig laddningsregulator. Och mycket batterivatten fick fyllas på förstås.

Nu har jag en bra regulator och det fungerar bättre.

När en bil startas är ju förstås startströmmen hög, men det är ju inte många sekunder innan motorn är igång.

Hur mycket används egentligen av batteriets kapacitet vid starten, är det några få procent och blir det fulladdatat på tio minuters körning?

Då kan jag förstå om värmaren går en timme med sina pumpar och fläktar så kan det dra ur en hel del.
av rid54
Startförsök 5 sekunder, startström 300 A... 1500 As och det är 3600 As på en Ah. Så knappt en halv ampèretimme av batteriets 60 - 80 Ah. Inte mycket...

En så kraftig urladdning påverkar förstås batteriet och dess kapacitet mäts aldrig med en sådan ström, utan normalt anges Ah -värdet för en urladdning som tar c:a 10 h, dvs man räknar med att ta ut 8 A ur ett 80 Ah -batteri när man anger kapaciteten.

Tillägg: Det blir nog knappast helt återställt efter 10 min körning. Visserligen kanske det går att "räkna hem det" med laddström och körtid, men batteriet behöver lite extra utjämningsladdning för att bli helt återställt.
av rojo8515
Hur har man löst det i rena elbilar idag?

Om bilägaren kör nästan slut på batteriet varje dag och sen laddar varje natt måste väl batteriets livslängd kortas ned?

Eller mår blybatteriet bättre av ständiga i och urladdningar inom vissa gränsvärden?
Användarvisningsbild
av joel80
En elbil går aldrig att köra så det blir helt tomt i batterierna på en elbil.. det är alltid 20-30% kvar när mätaren gått ner till 0, om jag förstått rätt.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]