Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
Suck!!!
Det här blir bara knepigare och knepigare .......
Har nog varit "borta" från seriösa mekandet för länge, hade inte hört talas om att man ska koppla in laddaren på det viset. Jag laddade "som jag alltid gjort", rakt in på batteriet, men det är visst HELT FEL ..........
Har en Cetechladdare, som hade en kabelsats hängande i anslutningskabeln med klämmorna, med kabelskor för batteriet (trodde jag) så jag monterade det rakt in på + & - på batteriet och laddar genom "snabbkopplingen".
Tänkte vara lite "proffsigare" och göra en "riktig" fast montering till värmaruttaget, men det sket sig visst, bara att tänka om ..............
Trodde i min enfaldighet att Volvos monteringsanvisning bara var för att få det lite "proffsigare" och kunna ta lite mer betalt, men det finns alltså en "sanning" bakom att man SKA koppla in + på en plint och - i chassiet och ge fan i batteriet. Tänkte att man skulle få lättare att byta batteri också, om det inte var/är extrakablar som hänger runt batterianslutningarna! :???:
Ja, man lär s...................... 8)
//Toson
av Rådlös
Man får ju med två olika anaslutningssladdar att koppla till på lämpligt vis. Har man ett löst batteri från båten eller trädgårdstraktorn etc. etc. så använder man dom "gamla" krokodilklämmorna. Även på äldre bilar. Men nya datoriserade bilar kräver att man kopplar jorden på något annat ställe.
Så här gjorde jag i min V70 -08:
Bild

Jag anslöt 12 volten på pluspolen på batteriet. Jordkabeln som levererades med laddaren klippte jag av ca 10 cm från ringkabelskon. Där skarvade jag in en RK 1,5 svart med en rörskarvhylsa. (Skulle säkert fungerat lika bara om man kan löda i stället) Sedan två lager krympslang över skarven. Den biten jag skarvade in tog jag till ca 1 meter. Sedan la jag kabeln utmed några andra kabelstammar och ner mot dom jordskruvar som redan finns under luftfiltret och snett framför batteriet. Den fick några buntband så den sitter snyggt. Den avklippta biten med den färdiga kabelskon skarvade jag på den långa kabeln. Måtta först innan alla buntbanden så man inte behöver klämma skarvhylsor långt nere i motorrummet, även om det var gott om plats här. Men det är lättare att jobba i armbågs- midjehöjd. Glöm inte krympslang där också. Och anslut till en utvald jordskruv. Jag vill minas att den skruven jag valde var en M6 och det var ringkabelskon också. Klart! Bara att koppla in laddaren. Anslutningskontakten ses på bilden uppe till höger. Den sticker ut lite bredvid batteriet, men sitter inte i vägen.
Användarvisningsbild
av Toson
Tack "Rådlös" (kanske inte så rådlös ändå?) för tipset "hur koppla".
Liknar Volvos instruktion, men har för mig dom kopplade + till en plintskruv inne i säkringsboxen bredvid batteriet?

Jaha, då är det bara att koppla om skiten igen!!!

Kan nån kanske beskriva vad som händer när man laddar direkt på batteriet i såna här bilar???
Jag utgår från att den inte exploderar (min har inte gjort det ännu) men något "negativt" händer väl? Säger systemet till om man har kopplat direkt eller händer något "konstigt" på sikt?
Mycket "man ska" handlar ju bara om "rekommendationer" och har inte nåt med funktionen i sig att göra och man kan inte förklara "varför" bara.
//Toson
av rid54
Läste på annan plats i detta forum att det tydligen sitter en sorts anordning för att mäta summaströmmen ut/in från batteriet och att den är kopplad till en kapacitetsmätare, som då ska hålla ordning på hur "mycket ström" som finns kvar i battetiet. Om man laddar direkt på polerna så får inte systemet info om den inladdade strömmen och kan tydligen få någon sorts nervöst sammanbrott av detta.
Användarvisningsbild
av Toson
Jo, det läste jag också förut och tänkte nu liksom att någon VET vad som händer i "systemet" i bilen om man kopplar direkt till batteriet ............
//Toson
Användarvisningsbild
av SvenB
Om jag uppfattat det rätt så kan du få felindikation. Att du får varning för batteriet trots att det är okej. Den ström du laddat direkt in i batteriet finns inte med i "summan". Något annat är det nog inte.
av miksil
Så här står det i instruktionsboken till en V70 2013.

Om följande inte beaktas kan Start/Stopfunktionen
tillfälligt upphöra att fungera
efter inkoppling av externt startbatteri eller
batteriladdare:
• Den negativa batteripolen på bilens
startbatteri får aldrig användas för
anslutning av externt startbatteri eller
batteriladdare – enbart bilens chassi
ska användas som jordpunkt.

Om följande inte beaktas kan energisparfunktionen
för infotainment tillfälligt upphöra
att fungera och/eller meddelande i
informationsdisplayen om startbatteriets
laddningsgrad tillfälligt vara inaktuellt efter
inkoppling av externt startbatteri eller batteriladdare:
• Den negativa batteripolen på bilens
startbatteri får aldrig användas för
anslutning av externt startbatteri eller
batteriladdare – enbart bilens chassi
ska användas som jordpunkt.
av Lacki
Har en fundering då detta angående att koppla in minus till chassiet. Det är nämligen så att jag måndag 23/12 hämtade ut vår nya xc70 d4 med installerad motorvärmare + laddare. Saken är nu den att när jag på julafton hade använt motorvärmar uttaget så kom följade upp på displayen "Reducerade motorprestanda" och bilen gick ju skit varpå jag stängde av den och starta igen och då funka den som den skulle. När jag sedan dagen efter skulle ut med bilen och den stått med motorvärmar kabeln i ca 1.5 timme så dök problemet upp igen, men denna gång gick det ej att få bort när jag stängde av och starta om den. Provade ca 10ggr innan jag gav upp och ringde volvo assistans för bärgning, vägra köra den 30km till verkstad när bilen knappt gjorde 5km/h på ettan. När sedan bärgaren dök upp 30 min senare så prova vi starta bilen igen och givetvis så var ej felkoden kvar och bilen gick som den skulle. Efter det har den fungerat utan problem så länge jag bara använt mig av dieselvärmaren och inte sladden. Kan det vara så att det är jorden som är felkopplad till batteriets minusplint som skapar detta fel?
Sjukt tråkigt när man har en ny bil som inte ens rullat 10 mil och fel redan.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lacki, jag har svårt att tro att det är laddarens minuskabel som sitter fel och orsakar dina problem. Men är det Volvo som installerat elektrisk motorvärmare + laddare? Det påstås ju att Volvo säger att det inte är möjligt.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]