Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tornblad
Hej,

Kommer det att komma Polestar till D4 AWD 181hk MY2014 XC60?! Eller bör man köpa D5 AWD 215hk som har samma dieselförbrukning, skatt, CO2 etc? Eller är skillnaden försumbar? Är D5:an tystare motor vid igångdragning från stillastående eller samma? Har bara kört en D5 nämligen och tyckte den var tyst!
Användarvisningsbild
av Snowie
Det är samma motor bara elektroniskt strypt. D4 AWD, D5, D5 AWD.

De släppte polestar till MY13 D4 AWD vilket ger samma effekt som standard D5.
Spontant gör det säkert samma sak när nästa modell kommer, men det går ju aldrig att veta.

/Snowie
av tornblad
Ok, då får man vänta och se :) Hörde dock en bilhandlare som sa att D4:an skulle bli för varm med en Polestar-uppgradering, men det borde väl inte vara fallet om det är samma motor i grund och botten så att säga.

En annan bilförsäljare sa att man kunde göra en chippning hos KCR. Bra? Dumt?
Användarvisningsbild
av crumpets
KCR är smörja. Ska du trimma ska du göra det med ny mjukvara, inte box. KCR, dieselkraft, m.fl. är boxar. Då sabbar du saker som momentreducering av hållfasthetsskäl.

Mjukvarutrim däremot kan behålla såna saker och bara öka effekten där det är hyfsat säkert, det är en helt annan historia. Dock ryker garanti, maskinskadeförsäkring och andrahandsvärdet kan bli lidande. Polestar är ett mjukvarutrim som undviker alla dessa nackdelar.
av rojo8515
Egentligen behöver du inte göra något alls.

Den går ju hur bra som helst redan med "strypta" D5 motorn och nu när det är 181 HK och fint vrid så är det bara att njuta av kraften i den femcylindriga motorn.
Den går absolut inte bra med D3 AWD 163HK det är rena katastrofen efter 60 km/h.
av Kallholmen
Dieselkraft sålde mig en box och lovade guld. Bilen (xc60 D5) blev piggare men drog även bra mycket mer diesel. Sex månader senare går bilen som en traktor. Plockar bort boxen åker till Bilia och får konstaterat att givaren till partikelfiltret är sönderbränd samt att partikelfiltret ser ut som skit. Då jag är vän med serviceteknikern berättar jag att jag haft box på bilen. Han svarade direkt: "Jag vet, det syns".
Tydligen är detta en konsekvens av Dieselkrafts (samt några andra tillverkares) boxar som han stöter på riktigt ofta. Varning!

Notan?: 16755 kr. Vääääärt!
Tar Dieselkraft något ansvar?: Återstår att se.
av Kallholmen
Nä, som väntat. Grabbarna på Dieselkraft lägger på i örat när de hör vem som ringer och svarar inte längre på mejl. Tidigare svarade de på vändande mejl.

Med andra ord. Köp inget från Dieselkraft! De är skojare och deras box ger i bästa fall högre diesel- och turbotryck. I sämsta fall förstörd topp. Men alltid (garanterat) brända givare i partikelfiltret, vilka inte alltid går att byta utan att byta hela partikelfällan.
av perhall
tornblad skrev:Ok, då får man vänta och se :) Hörde dock en bilhandlare som sa att D4:an skulle bli för varm med en Polestar-uppgradering, men det borde väl inte vara fallet om det är samma motor i grund och botten så att säga.

En annan bilförsäljare sa att man kunde göra en chippning hos KCR. Bra? Dumt?
Säljare har en tendens att ge svar på tal även när de inte har full koll. Antar att 181 hk FWD VEA kommer från fabrik i en D5-version med fler hk, mao. faller argumentet om att den blir för varm. Men i just detta fall är det inte ens relevant eftersom vi snackar 5-cyl 181 hk AWD, och den är helt enkelt en 215 hk D5 AWD som har fått lite färre hk...
PH
av Exquattro
rojo8515 skrev:Egentligen behöver du inte göra något alls.

Den går ju hur bra som helst redan med "strypta" D5 motorn och nu när det är 181 HK och fint vrid så är det bara att njuta av kraften i den femcylindriga motorn.
Jag tycker Rojo skriver några riktigt bra rader, varför trimma??? Är det så att oavsett vilken effekt motorn har så ska det vara lite mer? Låt oss säga t.e.x. 450hkr original så måste det vara 475hkr i just min bil. 181 dieselhästar i orginal är oerhört mycket med tanke på trafiksituationen. Så min fråga, måste det alltid vara lite mer?? Såklart har trimningsfirmorna svar på det. Sänkt bränsleförbrukning.... För x antal tusen kronor...

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]