Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Det var nog "bem" som gillade kompassen. (Jag kan vara svag för den då den engelska - svenska deckarn har en sån i sin bil. )
Användarvisningsbild
av Perra83
hakank skrev:Det var nog "bem" som gillade kompassen. (Jag kan vara svag för den då den engelska - svenska deckarn har en sån i sin bil. )
Kompassen tänker man inte på.

Att välja till backspegeln med kompass från fabrik kostar flera tusen mindre än att eftermontera själv. Så välj till det direkt.
Användarvisningsbild
av bem
swemax skrev:
Klarar man av att vara uppmärksam vid ratten kan man nog flippa spaken på spegeln också och vips så har man sparat in dom pengarna med:-)
Sant, dock hade jag automatisk avbländbar spegel (utan kompass) i min förra V70 så jag är helt enkelt van att inte flippa spegeln uppåt.
Jag saknar den avbländbara spegeln lite faktiskt. Man saknar ju inte en sån grej förrän man kör en bil utan. Och varför har jag inte en automatisk avbländbar spegel i min bil nu (V70 2014? Av den enkla aneldningen att jag köpte en lagerbil och den hade tyvärr inte detta. Så då blir det eftermontage om man vill ha det.
swemax skrev:
DS är väl inte till för att man ska sitta ouppmärksam vid ratten?
Det håller jag med om men man kan invaggas i falsk trygghet med alla "förarstöd" som ingår i Drivers support.
swemax skrev:
Der är det väl till för att ta hand om situationer när vi vanliga dödliga förare har missat något samt att bidra till att kunna köra längre med samma uppmärksamhet alternativt komma fram mer utvilade
Kanske, men det där med att köra längre med bibehållen uppmärksamhet tror jag nog inte riktigt på personligen men andra får naturligtvis tro på det om de vill.
swemax skrev:
Kompass, varför har du ens tittat på det tillvalet?
Kan ju knappast bidra till uppmärksamheten att ha en sådan sittande uppe i backspegelshöjd snarare tvärtom;-)
För att jag hitta bara automatisk avbländbar backspegel med kompass på Volvos tillbehörswebb, det är därför jag tittat på det. De listar inte automatisk avbländbar backspegel där utan kompass (åtminstone inte på V70 2014 som jag har).
Och vem säger att föraren skall titta på kompassen när han/hon kör? Fast man kan ju lika gärna säga att kastar du en blick upp i backspegeln för att kika bakåt är det lika illa som att kasta ett getöga på kompassen i backspegeln, i bägge fallen tar du uppmärksamheten från vägen framåt.

Det jag ville säga med Drivers support är att det kan kanske bli lite för mycket av det goda. När man läser Volvos senare broschyrer (på V70 som är det jag kollat i) så upptas i broschyrerna en ansenlig del av Drivers support lösningarna.
Men hur många köper detta egentligen? Kikar man bland begagnade V70 t ex 2012-2013 (och nya lagerbilar 2014) sitter det väldigt sällan Drivers support i bilarna. Tydligen prioriterar man inte detta vad det verkar även om det säkert är användbara grejer för vissa. Man kan gissa att några saker i Drivers support så småningom letar sig in grundutrustningen eller i Momentum, Summum osv. Sen är det säkert så att i stadsmiljö där det händer mycket mer snabbt i trafiken kan förarstöd som Drivers support säkert göra mer nytta. Men till syvende och sist hänger det på föraren att han/hon är utvilad och är rimligt uppmärksam. Och litar på sig själv. Olika former av förarstöd kan falera och det bör man nog ha i åtanke.
Jag skulle inte säga nej till en bil med Drivers support paket men jag skulle inte köpa till (för ca 15 tkr) det själv när jag köper ny bil. Det är en prioriteringsfråga vad man tycker är viktigt att en bil bör vara utrustad med.

/Bo
av Gunner
Får återkomma, efter första påfyllningen! Då bilen plockades ut i torsdags Men det verkar lovande, om man skall tro på färddatorn. :) . Sen tar det ju ca 1000-1500 km. Innan motorn är ordentlig inkörd. Men som sagt, ser lovande ut.
//Mats
Användarvisningsbild
av Snowie
De 2 dieslar jag har haft har fått rätt rejält mycket lägre bränsleförbrukning efter inkörning dock först efter ca 1000mil.
av Ulmerkotte
Så har man vart och tankat upp bilen och räknat vid pumpförbrukning för första gången! 122 mil körda, 99 sen första uppfyllningen.
0,61/Mil blev det!.. Tycker inte det är dåligt, har absolut inte Eco-kört, och har lekt med värmaren.( Startat med VOC, gått ut i varm bil o lekt med infotaiment.. 8) ).. Var inne hos handlarn i dag och frågade om en grej som står på offerten, "Tröskelskoning lastutrymme ".. Jag trodde det skulle va den svarta grej som finns som tillbehör och klistras fast på kofångaren, Han trodde det var den kromade plåt som sitter innanför bakluckan!
Han frågade såklart vad jag tyckte så här långt, jag svarade att Keyless i all ära men det bästa på bilen så här års är nog värme i ratten, för jäkla gött!. ( undrar hur man klarat sig utan det i 32 års bilkörnning? ) God fortsättning på er!
av PFA
Jag tror du tänker på "Stötfångarskydd" och handlaren på "Tröskeldekor i rostfritt", vilket på offertspråk kanske kan kallas "Tröskelskoning lastutrymme". Det förstnämnda är ett eftermonterat tillbehör och det borde du kunna pruta dig till, det andra ingår i Momentum och Summum.
av Gunner
Jaha! Då har även jag tankat upp för första gången. 0,55 / mil blev resultatet vid pump. Efter enbart 80 körda mil. Då ingår värmare, övningskörande dotter och lite prov av effekt vid fullt gaspådrag! Enbart två jobbresor med ecokörning. Men då angav datorn 0.39/mil. Inte dåligt med tanke på att inkörningsperioden uppgår till minst 1000 mil! :) I övrigt är det den skönaste bruksbil jag haft i min ägo. Motor och växellåda är en rejäl fullträff från Volvo. Den alternativa instrumenteringen är jäkligt snyggt uppbyggd! Skall jag vara konstruktivt kritisk. Så kan jag tycka att ljudet från medtrafikanters fordon, kan verka lite väl störande i kupén!? Sen undrar jag om någon har koll på kontrollen av oljenivån? Ingen sticka i motorn ju och som jag fattar det. Skall det kunna kollas via digitala instrumentet, med motorn avslagen innan start! Men har ej hittat/fattat hur det går till!? Tar jag upp instrumentet för oljenivå, är det dimmat och ej valbart!?
//Mats
av Ulmerkotte
Gunner skrev:Sen undrar jag om någon har koll på kontrollen av oljenivån? Ingen sticka i motorn ju och som jag fattar det. Skall det kunna kollas via digitala instrumentet, med motorn avslagen innan start! Men har ej hittat/fattat hur det går till!? Tar jag upp instrumentet för oljenivå, är det dimmat och ej valbart!?
//Mats
Bilen ska stå avstängd minst 2 timmar innan koll enl instruktionsboken!.. Bra förbrukning.. Ska försöka köra denna tanken med "Ägg under gaspedalen"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 39
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad