Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Tyskland har nästan 45% högre dödlighet per 100 000 innevånare än vad Sverige har. Hur mycket av det som beror på avsaknad av dubb säger inte siffrorna. Men det är skapligt stor skillnad.

Malta är det enda land som har färre trafikdöda än Sverige:

Antal döda i trafiken per 100 000 innevånare:
Malta 3,7
Sverige 3,8
Nederländerna 4,1
Storbritannien 4,3
Tyskland 5,4
Irland 6,3
Finland 6,5
Frankrike 6,7
Spanien 6,8
Luxemburg 7,2

http://www.svt.se/nyheter/sverige/rekor ... trafiken-1

Siffror från 2010... hittade inte senare.
Användarvisningsbild
av SvenB
Bör man inte lägga in antal bilar per 100 000 invånare i ekvationen också. Hur ser det ut där joel, vet du :?: Om man ser på Spanien ligger de högt, men har väl ganska små problem med halka.
Användarvisningsbild
av joel80
Sant! Det är en intressant faktor.
Enligt en graf jag hittade är biltätheten i Tyskland är ca 56 bilar per 100 innevånare och i Sverige ca 46 bilar per 100 innevånare.

Det som drar ner tätheten i Sverige är storstäderna som har relativt bra utbyggd kollektivtrafik jämfört med många andra storstäder i Europa. Man kan leva i Stockholm eller Göteborg med ett fungerande liv utan bil även när man måste lämna på dagis, åka till träningslokalen, hämta från hockeyn och sånt.

En del i trafiksäkerhetsarbetet är att få fler att välja bort bilen, så jag förstår varför man "tar bort" de siffrorna i jämförelserna mellan länders trafikdöd. Sen räknas ju i och för sig även trafikdöda som gått, cyklat eller på annat sätt förolyckats i trafiken, även om de inte kört bil.

http://chartsbin.com/view/1113

Jämför man Sverige med Spanien så har vi rätt liknande antal bilar per innevånare, men trafiksäkerhetsarbetet från myndigheters sida är långt ifrån lika. I Tyskland är man som i Sverige rätt långt fram i trafiksäkerhetsfrågor och har länge jobbat med att få ner dödstalen. Tyskland är 5:e bästa landet (även om de är 45% "sämre" än Sverige), så de ligger rätt så bra till i statistiken.

Det går ju aldrig att peka på en ensam faktor som gör att landet har mer eller mindre döda. Det är ju självklart en stor kombination. Det har betydelse för antalet döda i Sverige att man har bra vinterdäck och ibland dubbdäck, men det är ju inte den enda. Dubbdäck är inte något man kan säga har betydelse i Spanien.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Den här är ju också intressant när det gäller trafikdöda:
http://chartsbin.com/view/2038
Visar bl.a antal som har bälte, om man väljer "Seat Belt Wearing Rate (%)" där till vänster.
:)
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har kört dubbfritt tidigare vid några tillfällen men nu är det första gången jag har dem under egen bil. Mycket nöjd. Hakkapeliitta R2 för övrigt. Bytte bort nästan nya dubbade Hakka 7 eftersom jag inte längre orkade sitta och lyssna på däck som låter som om man har fyra trasiga hjullager på bilen.

För några dagar sen testade jag några kilometer med hal våt blankis, så halt så man knappast skulle ha kunnat gå utan spikskor. Visst var jag tvungen att slå av på takten lite men lever gör jag ju ännu. Och annars har vintern hittills bestått av barmark eller snö. Greppet vid snöföre är fenomenalt och på asfalt är det som att ha filttofflor under bilen. Tyst och mjukt, tystare än mina sommardäck.

Jag kör flera timmar om dagen i en Renault skåpbil skodd med fina dubbade Hakkapeliitta C. Tror dom går tredje vintern nu - bilen har väl rullat ca 25000km och ca hälften av det på sommarhjulen förstås. Jag tycker inte jag märker nån större skillnad annat än att dubbdäcken väsnas mera. Är det såphalt är det såphalt även med dubbdäcken. ;)

Sen är det ju lite psykologi i det hela också. Är man van med dubbar och tillhörande ljudeffekt när det t.ex. släpper på svartis så känns det lite olustigt med dubbfritt i början då det går så tyst. Sen är det också lätt hänt att man tänker "fan det stannar ju inte, måste vara däcken" istället för "fan det stannar ju inte, det måste vara halt". :D

Och hur många är det som rullar omkring på billigaste kinaskiten, eller på gamla vinterdäck som borde kasserats för många år sen? Men det är ju okej, för dom har dubbar....
Användarvisningsbild
av SvenB
Där tror jag du har helt rätt. Då jag körde på dubbat (Ja jag har gjort det för 25 år sedan) tittade man nog bara på om dubben satt kvar innan hjuskifte. Nå är man mer noga med mönsterdjup och ålder på de dubbfria.
av Andis
joel80 skrev:Tyskland har nästan 45% högre dödlighet per 100 000 innevånare än vad Sverige har. Hur mycket av det som beror på avsaknad av dubb säger inte siffrorna. Men det är skapligt stor skillnad.

Malta är det enda land som har färre trafikdöda än Sverige:

Antal döda i trafiken per 100 000 innevånare:
Malta 3,7
Sverige 3,8
Nederländerna 4,1
Storbritannien 4,3
Tyskland 5,4
Irland 6,3
Finland 6,5
Frankrike 6,7
Spanien 6,8
Luxemburg 7,2

http://www.svt.se/nyheter/sverige/rekor ... trafiken-1

Siffror från 2010... hittade inte senare.
Förvånnad mig att Finland har så många olyckor? Har bara hört om deras stränga böter där. Trodde det skulle betyda att dom låg bra till i statistik för lite olyckor. Har själv aldrig kört bil i Finland. Någon som vet vad det beror på?

Tyskland har ju så otroligt mycket korsande trafik som går igenom landet är det med i beräkningens?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Såg bifogade kommentar i tråden om "City Safety". Den är väl i högsta grad överförbar i detta med dubbat v.s dubbfritt också :?:
umekille skrev:i slutändan så är det ju föraren som skall undvika en krock
inte bilens alla finesser och varningssystem. För många idag förlitar
sig på bilen och glömmer bort att det faktiskt är dess förare som styr
den dit den hamnar.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Kolla vilken typ av vinterdäck som statliga fordon har, Polis, ambulans tex. Alla på Gotland har dubb. & kan lova att dem flesta på fastlandet oxå har dubb. & ställer man frågan om varför så svarar dem för att dem är bättre!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det skulle vara intressant att få veta vad de som du räknar upp och som kör i de städer som har dubbdäcksförbud på vissa gator, har för däck. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]