Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beifeldtarn92
Hej!

La mig under bilen idag för att byta dimljus men blev inte så lyckat. När jag vridit 1/4 varv så lossnade allt som det skulle och jag plockade ur den gamla lampan och just när jag försöker sätta i den nya så får jag den inte att "bita/fastna" som den ska.

Är det bara att trycka in glödlampan i det smala smala spåret och pressa den tills det typ "klickar till" ? för det var som två stycken böjda metallblad som pekade rätt ut och gav mig ett motstånd, ska dessa ligga bakom lampfoten eller ska dom ligga "runt" den ovanpå?

Provade att trycka dit den på massor av olika sätt men inget fungerade som jag ville, den gick inte hela vägen in. Instruktionsboken hjälpte mig inte mycket, vad gör jag för fel?

Tacksam för alla svar!

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Perc
Har du en S60R eller står det bara "R S60" i regbeviset? Många vanliga S60 är nämligen reggade som "R S60" i Sverige av någon outgrundlig anledning.

Anyway, så jag tycker det låter bekant från när jag bytte dimljuslampor på min V70. Du talar väl om att byta dimljuslampa och inte hela dimljusinsatsen? Lampsockeln är faktiskt ganska konstig, med två fjädrande blad. Bladen ska ligga bakom lampans krans, inte framför. Lampan sitter faktiskt ganska dåligt och det är lite fippligt att få den att hållas på rätt plats medan man sticker in alltihop i insatsen och vrider fast.
av beifeldtarn92
Perc skrev:Har du en S60R eller står det bara "R S60" i regbeviset? Många vanliga S60 är nämligen reggade som "R S60" i Sverige av någon outgrundlig anledning.

Anyway, så jag tycker det låter bekant från när jag bytte dimljuslampor på min V70. Du talar väl om att byta dimljuslampa och inte hela dimljusinsatsen? Lampsockeln är faktiskt ganska konstig, med två fjädrande blad. Bladen ska ligga bakom lampans krans, inte framför. Lampan sitter faktiskt ganska dåligt och det är lite fippligt att få den att hållas på rätt plats medan man sticker in alltihop i insatsen och vrider fast.
Menade bara själva lampan. Okej, det hade jag ingen aning om. Har också undrat varför det står R i regbeviset då det verkar vara en jäkla skillnad på en "standard" modell och den riktiga R-modellen? är inte alls insatt då jag nyligen blivit Volvo ägare för första gången efter att ha kört konkurrenten i ett par år.

Så bladen ska alltså bara ligga där dom ligger och man trycker bara lampan emot dom och så att den går ner i spåret? eller fattade jag fel? funderar på ifall kontakten kanske är trasig. Ska kolla hur det sitter på den sidan som det fungerar på i morgon i dagsljus.

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, lampan ska bara tryckas rakt in. Sen ska hela skiten intryckas i dimljusinsatsen bakifrån och på min bil kärvade det och kändes konstigt när man tryckte in och vred den på plats. Men det var så det skulle vara.

Skulle du ha en riktig S60R skulle du nog veta om det. ;) 300 hk, fyrhjulsdrift, aktivt chassi med tre körlägen, fin inredning osv.

Bild

Bild
av beifeldtarn92
Satte dit lampan nu, men funkar inte. Sitter precis som på vänster sidan, tror det är något kontaktfel =/ aja, man får väl räkna med en och annan överraskning när man köper begagnat :) bilen ska in den tredje Januari för ett abs fel så låter verkstaden kolla på det då.

Men tack för allt så länge!
Användarvisningsbild
av Perc
Dimljusen behövs ändå inte till nånting. Besiktningen klagar väl iofs om bara ena fungerar.
av Provocative
Perc skrev:Dimljusen behövs ändå inte till nånting. Besiktningen klagar väl iofs om bara ena fungerar.
Japp. Men de säger inget om båda är trasig :D

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]