Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Spoiler »
Joel80, har du överhuvudtaget kört centraleuropeiska dubbfria?

Jag har kört denna typ under fyra säsonger, varav två svåra vintrar med mycket snö. Jag vet vad jag talar om.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det har jag inte, utan baserar det jag säger på de undersökningar och tester jag läst och sett. Jag har också utryckt osäkerhet på de delar jag inte är helt hundra på. Men klart, hos alla tester jag kan hitta, är att de är betydligt sämre på snö och is. Min mening är att för att kunna kallas riktiga vinterdäck ska fästet på snö och is väga mer än vad de gör på europeiska friktionsdäck.

Du säger att du kört på sånna under 4 säsonger, men då har du ju kanske inte heller något att jämföra med. Du verkar ha klarat dig, och du har ju haft bättre grepp än om du haft sommardäck. Men du måste väl också kunna ta till dig informationen som även däcktillverkarna går ut med, att de däcken inte är anpassade för snö och is, utan för mer milda vintrar med mer slask och våt vägbana. Hårdheten på däcken är bättre för stabilitet och hastighet, och då förlorar man i grepp när det är halt. Enkelt och inte någon hemlighet. Det är skillnad på centraleuropeiska friktionsdäck och nordiska dubbfria vinterdäck.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vinter är inte bara snö och is. Det är så i norra Sverige och ibland i mellersta och södra Sverige. Det är ofta så i glesbygd över stor del av Sverige där det inte plogas eller saltas. Man kan inte tala om Sverige som ett land när det kommer till väglag.

Jag brukar också dra en jämförelse med skor. Om det är is på gångbanan ute, vad gör man då? Antingen tar man på sig spikskor och går som vanligt. Eller så tar man de skor man har (t.ex. för att man inte har spikskor) och går försiktigt. Det är samma sak med däck. Är det snö och is, tar man det försiktigt, kör med extra marginaler. Svårare än så är det inte. Och är det ofta snö och is, köper man naturligtvis dubbdäck.
Användarvisningsbild
av joel80
Absolut.. vintern är inte bara is och snö.. inte ens till hälften. Men... dom dagar det är is och snö så blir det betydligt farligare med däck som prioriterar torr eller våt vägbana än vad det blir när det är just torr eller våt vägbana och man har däck som är anpassade för snö och is.

Min uppfattning är att folk mer litar på att det är bra plogat och saltat och kör på som vanligt så länge det inte toksnöar just då (då brukar folk ta det lugnt). Så om det vore som du säger med skor, att förare anpassar körningen efter sina bilars sulor, skulle det funka bättre med även de sämre friktionsdäcken. (Sämre på is och snö alltså..)
Det farliga blir ändå i de lägen då det inte syns att det är halt utan då man först märker det då det redan är för sent.
Idag var det faktiskt första gången jag körde dubbfritt. Vägen in till Visby (35km) gick hur bra som helst. Det rådde mycket halt väglag pga frosthalka. Mina Hakka 8:or fick verkligen visa vad dem går för. Bilen in hos Volvo, & som lånebil fick jag en Clio med dubbfria däck. Jag märker direkt att det inte är menat att köra dubbfritt på ett saltfritt Gotland. Erik på Vmc Gotland sa att dem inne på skadeverkstaden märker mycket stor skillnad på vilka däck dem krockade bilarna haft, Dubbfria bilar gjorde oftare besök hos verkstaden helt enkelt. Det går inte ens jämföra Dubb & dubbfritt. Jag provbromsade på Ica Maxis parkering, med dubb hade jag stannat mycket tidigare.
Användarvisningsbild
av bem
Man får i regel bara en chans genom en kurva när det är halt, dubbfritt kan gå bra kanske inte bra men dubbat biter oftare kvar bilen i kurvan.
Jag skulle nog klara mig i 9 fall av 10 med dubbfritt men den 10:e gången kanske jag blir liggande i diket så därför kör jag dubbat.
En gång för några år sen när jag skulle till jobbet och vid en sjö var det en längre raka och vägen luta. Det var bixthalka på vägen. Jag kände direkt att här är det snorhalt och hade fullt sjå att hålla mig på vägen fastän jag hade dubbat. Framför mig låg bilar i diket till höger och vänster. Dubbarna rädda mig den gången.
Bor och kör i trakter där det ofta är isväglag på vintern. Hade en bil med dubbfritt en kort tid men jag kände mig aldrig bekväm med det i mina hemtrakter. Har kört med dubbat i snart 35 år och det lutar väl att jag fortsätter med det. Blev det på senaste bilen också jag hämta från Volvohandlaren för 3 veckor sen. Jag är absolut inte emot dubbfria däck men för mig passar dubbat bättre. Bodde jag längre söderut vore det mer naturligt att köra på dubbfritt.

/Bo
av rid54
Mhm... Som vanligt (tycker jag) hamnar man i ett läge där man måste ha en uppfattning om hur nödvändig ens resa är i relation till hur säker man vill att den ska vara.

1. Jag vet att det finns en tydlig risk för ishalka och allmänt totaljävliga förutsättningar på vägar jag måste köra på. Jag måste faktiskt in och handla några julklappar och bakplåtspapper, men har inte dubbade däck. Efter att hjärnan fått jobba en stund kommer man -kanske- till slutsatsen att man kör, men man är JÄVLIGT försiktig. Är detta "fel" beslut eller har man "fel däck"? Är felbeslutet att faktiskt trotsa förutsättningarna och göra inköpsresan, eller har man gjort felbeslutet när man bestämde sig för sina vinterdäck?

2. Jag har jättefina dubbade vinterdäck och väljer att köra oavsett väglaget. Eftersom jag har bästa tänkbara däckutrustning kör jag så med så mycket fart det går, när jag ska göra mina kompletterande inköp till julmiddagen (grillfolie och senap). Jag bryr mig inte om att det kan finnas andra i trafiken som har andra förutsättningar; halkar de, är det deras problem.

När ska trafikanter inse att säkerhet i trafiken är en fråga för alla....
av swemax
Har ingen aning om hur statistiken för halkolyckor ser ut i södra Bayern som ofta har vinterväglag som är ganska likt det vi ser i Mellansverige
Hur klarar dom sig utan dubbdäck?
Användarvisningsbild
av SvenB
Berättigad fråga, de anpassar sig. Och hur har jag klarat mig sedan slutet av 80 talet? Och jag har kört många mil under dessa år i taxitrafik. Och kom inte och säg att det inte råder vinterväglag i Stockholm. Om det är någon gång taxikunden helst skall in ända till "vardagsrummet", så är det när det "toksnöar". Jo svaret är att man anpassar sig. Man måste alltid anpassa allt till förutsättningarna.
Användarvisningsbild
av StringerBell
swemax skrev: Hur klarar dom sig utan dubbdäck?
Antagligen rätt bra eftersom lag på vinterdäck kom först 2010. Man argumenterar fortfarande på den nivån att folk skall låta bli att köra med sommardäck på vinter med hänvisning till bromssträckor med vinter- och sommardäck.

Mer för den som kan tyska:

http://www.polizei.bayern.de/verkehr/st ... html/31414
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic