Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
AGM har i princip samma kemi som vanliga blybatterier, men elektrolyten uppsugen i glasull och vissa justeringar avseende legeringen i plattorna. De bör absolut kunna laddas och underhållsladdas av en "vanlig" laddare, OM denna laddare har ett program för underhållsladdning (!). AGM-läget tillåter lite högre slutspänning vid laddning, men det bör inte var avgörande för resultatet.

Det som jag nu börjar fundera allvarlig över, är ju hur man i det dagliga livet misshandlar sina batterier uta minsta eftertanke, men sedan lägger ned massor av energi på att analysera skillnaderna mellan olika batterityper med samma kemi men olika uppbyggnad (vilket är det det handlar om med AGM och andra "varianter") och ska absolut hitta en specifikt anpassad laddare för dyra pengar, när en helt standard blybatteriladdare klarar saken galant. För mig låter det som bondfångeri (från försäljarledet...!).
Användarvisningsbild
av bem
OK, då funkar en "vanlig" laddare för blybatterier i princip lika bra då. Kan för lite om detta själv men man blir ju fundersam när ett företag som CTEK ändå har ett speciellt AGM laddprogram i en del av sina laddare.
/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
AGM läget är väl samma som läget för laddning in stark kyla. Snöflingan.
av rojo8515
Vad gör en laddare i underhållsladdningsläget?

Skulle det vara möjligt med en liten solcell på typ 10 Watt som får sköta detta? Då blir det förstås endast under dagtid / soltid som det laddas på. Och finns ingen regulator kokar väl batteriet torrt efter ett tag?

Eller finns det en "lägsta effekt" som alltid kan matas in i ett blybatteri och vad händer då med den energin?
av oldtimersmc
Kör med "fasta online laddare" i mina bilar och de funkar kanon så jag kan bara rekommendera det helt utan egen vinning till skillnad från diverse batteriförsäljare och "bytare av dessa".
av rid54
Mycket kortfattat så jobbar en smart laddare så, att den trycker i ström tills batteriet når en bestämd toppspänning, UNGEFÄR 14,4 - 14,6 V. Sedan går den in i ett läge där den med endast precis så mycket ström som behövs håller batteriet på en konstant spänning, på lite över 13 V. Toppspänningen och den konstanta spänningen kan på vissa modeller ställas in för att passa optimalt för olika varianter av vårt kära blybatteri ("silver", "kalcium", AGM etc). Om man kan koppla en solcell till en regulator som håller batteriet på "underhållsspäning" och inte mer, så funkar detta fint. Det viktiga är att inte överladda, för då förlorar man elektrolyt till slut. Sådana regulatorer finns att köpa.
Användarvisningsbild
av SvenB
rojo8515 skrev: Skulle det vara möjligt med en liten solcell på typ 10 Watt som får sköta detta? Då blir det förstås endast under dagtid / soltid som det laddas på. Och finns ingen regulator kokar väl batteriet torrt efter ett tag?
Det fungerar ju på husvagnar och båtar, så varför inte på en bil? Men då måste bilen vara parkerad utomhus.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast när man använder solceller till t.ex husvagn så använder man alltid en regulator emellan som ofta har en slags smart laddning och känner av batteriets status så att den inte ska överladda eller så.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo, det var tanken i mitt svar också. :oops:
Användarvisningsbild
av joel80
Bäst att förtydliga så du inte blir stämd när någon kopplat på en solpanel direkt på bilbatteriet och det sen pajar. ;)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]