Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av soederblom
Att den laddar 0,3 vid 6000 varv. Är det vid stillastående torrgasning eller när du är ute och åker och trycker plattan i mattan? Du får aldrig max laddtryck av att stå stillastående å gasa.
av seke3
kom på det jag också haha, jag torrgasade bara. vi var ute och körde idag och då slog den ifrån mellan 1.0 bar och 1.5 bar konstant. jag har ingen som helst aning hur man stabiliserar det, för förmodligen är det spiknings sensorn som slår ifrån den.
av seke3
glöm frågan om spikning. jag är ganska så säker på att jag har hittat felet, och det är inga skadade slangar, det är inte en sluten krets (tror jag är felet). det går en vaacumslang från wastegaten som går till nånstans vid insprutningen och till ett till ställe brevid, sen är det nån typ av T-koppling som skickar en vaacumslang till kupén till en justerbar grej som har en ingång och en utgång. då jag vrid på den händer ingenting, och jag känner om jag håller med fingret på utgången att fingret suger fast. men vad gör jag nu? ska jag bara plugga hela kopplingen eller kan jag använda den där modulen till att justera laddtrycket?

mvh
av NilsO
seke3 skrev:det går en vaacumslang från wastegaten som går till nånstans vid insprutningen och till ett till ställe brevid, sen är det nån typ av T-koppling som skickar en vaacumslang till kupén till en justerbar grej som har en ingång och en utgång. då jag vrid på den händer ingenting, och jag känner om jag håller med fingret på utgången att fingret suger fast. men vad gör jag nu? ska jag bara plugga hela kopplingen eller kan jag använda den där modulen till att justera laddtrycket?
Låter som att någon tidigare ägare förväxlat wastegateklocka med dumpventil, eftersom du har undertryck vid pysventilen?

Wastegateklockan ska styras av trycket vid turbons utloppssida. Där är aldrig undertryck.

Dumpventilen styrs däremot av trycket i insuget. *Där* är undertryck på tomgång.

Om pysventilen ska fungera som tänkt ska den kopplas till wastegateklockan, inte till dumpventilen (då händer nog inget alls). Så bort med det och koppla in allt som det ska vara.
av seke3
Tagit bort pysventilen, men det var inte problemet, utan sjävla wastegate stången i turbon hade blivit trög att röra så att den externa wastegateklockan inte fyllde sin funktion. jag hade alltså maximalt turbotryck, inte så konstigt att den ville spika med en turbo som är kapabel till att ge 450+hk.
av seke3
Nej, jag har ingen dumpventil, jag hade en pyventil men den är förmodligen en plastpåse eller något vid det här laget.

Till att börja med så är det en intern wastegate. Jag tog bort turbon och wastegateklockan, sen försökte jag rubba ventilen som släpper förbi avgaserna innan turbinen och den var stum, så jag tog en hammare och knackade loss den. sen tog jag en polegrip och började rucka fram och tillbaka på den. efter nån timma och lite 5-56 så gick den att röra fram och tillbaka men med lite motstånd. sen montera jag tillbaka den. Det gick bra, den laddade stadiga 0,8 bar de första miltalen, men sen började den igen ladda upp till 1,5 bar och slå ifrån. som sagt det är inte wastegate klockan som styrs utav vaacum, utan det är den här ventilen inne i turbon som öppnas av wastegateklockan. jag tror att den här stången kanske är skev eller att lagret till stången är dåligt, men vad kan man göra åt det? är det bara att byta avgashuset eller kan man laga det där?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]