Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schneider
Hej! Har läst ett par trådar om läckande värmepaket som låter som det mest troliga. Men nu är det så att jag köpte bilen för ett par månader sen från en bilfirma och då bytte han värmepaketet precis innan jag köpte den för att det var trasigt.

Den dricker glykol, inte så jätte snabbt men jag har fyllt på 2 ggr sen jag köpte bilen för att lampan börjar lysa, och det luktar glykol från fläkten och det brukar bli rätt immigt om jag inte kör på full värme jämt.
För en månad sen torkade jag rent allt under värmepaketet, för att nu kolla om det är där det läcker, och det är torrt under värmepaketet men under gummimattan på förarsidan är det blött/glykol. Så vart kan det läcka om det är torrt under värmepaketet? ??:-/ :D

Mvh,

Schneider
Användarvisningsbild
av js1
Genomföringen i torpedväggen för kylvätskan sitter väl där ungefär, på förarsidan ovanför gaspedalen. Läcker väl i skarven där.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
När jag byte mitt värmepaket som läckte så var jag inte direkt snäll emot genomföringen som antagligen suttit där sen bilden var ny...Så när jag hade ett nytt fint v-paket så läckte genomföringen som fan ist. Hälsa han att den bara finns på volvo och kostar 436 kronor :) Förövrigt ska han ha bytt ALLA packningar som sitter mellan rör o paket, samt dom till genomföringen när han är klar. Vet vilket skit dendär dimman är, tur att det iaf går o köra med defrostern på. God jul :)
av Schneider
Sunschreem skrev:När jag byte mitt värmepaket som läckte så var jag inte direkt snäll emot genomföringen som antagligen suttit där sen bilden var ny...Så när jag hade ett nytt fint v-paket så läckte genomföringen som fan ist. Hälsa han att den bara finns på volvo och kostar 436 kronor :) Förövrigt ska han ha bytt ALLA packningar som sitter mellan rör o paket, samt dom till genomföringen när han är klar. Vet vilket skit dendär dimman är, tur att det iaf går o köra med defrostern på. God jul :)
Okej, han som sålde den lämnade inga garantier för att det var en sån pass gammal bil, så jag får lösa det själv :)
Har du en länk till genomföringen och vilka alla packningar jag ska ha? Jag verkar inte kunna söka själv för jag hittar inte, och jag är inte världsbäst på det här :lol:
Är lite less nu, för jag köpte den här bilen för jag hade mycket problem med min gamla bil och det var dags för den att gå i pension, så får man börja med att fixa nya bilen också haha.
js1 skrev:Den här tråden var inte så svår att hitta med sökfunktionen :D
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... aermepaket
Haha hur kunde jag missa den :mrgreen:
js1 skrev:Genomföringen i torpedväggen för kylvätskan sitter väl där ungefär, på förarsidan ovanför gaspedalen. Läcker väl i skarven där.
Ska kicka på det när tid finnes :)

Tack för alla svar!

Mvh,

Schneider
av PTV
Vid inköp av ny eller begagnad bil är det som vanligt alltid bra med en ordentlig provkörning.Om det t ex då läcker glykol inne i kupen så lär det märkas direkt på bla lukten.För övrigt så är det ju alltid lätt för en försäljare att häva ur sig att han/hon inte kan ersätta skador på en så gammal bil som uppkommit efter affären även om dessa skador mycket riktigt har funnits även vid affärens genomförande och försäljaren varit helt på det klara med problemet.Kallas för bedrägeri i andra affärssamanhang men så fort det handlar om begagnade bilar så verkar man se genom fingrarna på dylika fall.

Go Jul Cykelsjul. :D
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Du kan få släppa paketet lite för att krångla ut rören, men du behöver inte bösa ut den. Med värmepaketet ska det ha följt packningar till röret. Sitter även skruv mellan rören så du vet genom v-paket. Kan inte artkl nummer på genomföringen alls tyvärr. Dock så fråga han om jag vill va utan eller med, fast jag svara utan fick jag packningar så tror dom ingår. genomföringen är två-delad så du vet, sitter en skruv du får skruva ut ifrån motorummet. Och den delen på insidan har en "ram" som gör det ganska trångt. Den klippte jag högersidan på så den gick i lättare med en plåtsax. Det tipset kommer du tacka mig för sen när du slipper ligga o svära, det kommer vara trångt ändå :P
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]