Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Jag menade att om en Kund kommer in med sin Toyota på Volvoverkstad och ber om en service för han blivit illa bemött på tex toyota verkstaden ska mekanikern klara av göra en service på den. En mekaniker som inte kan serva alla bilar har inget på ett verkstads golv göra....
Finns säkert de som är missnöjda med verkstaden du jobbar på oxå och lämnar bilen på annat ställe
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja du har rätt i det stora hela.

Men man måste tänka till innan man svarar ja!
För du tar pådig att utföra en korrekt service enligt det bilmärkets "protokoll"

Det rullar ju som exempel mängder med volvonilar, där småverkstäder inte gör rent vevhusventilations nippeln på rätt intervall. Med igensatt oljefällan som följd.
Eller så monterar dom dit pappersfilter istället för konflikter till cupefläkten.
Får du en A5 B5 olja ?
Blir ventilspelet kollat? Och hur gör du om du ska justera ventilerna då det är nya koppar som behövs! Dom har du ju inte på lager till ett annat bilmärke! Har du ens verktygen?
Som sagt lätt att höra fel! Finns inte en chans att man kan klara göra allt på alla bilmärken.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag hade nyligen en kund som bokade av en 9000 mils service på en 2,5FT, då mekonomen var 3000:- billigare. På den servicen ska man justera ventilspelet...

Ska bli kl o höra hur det gick!

Till saken hör att kunden verkligen ville serva hos mig, och ställde många frågor, men pengarna fick styra i slutändan.

Mekonomen påstod först att man skulle justera ventiler vid 12000mil (vilket man gör på en helt annan motor. Och den motorn är betydligt mycket billigare att justera ventiler på, tack vare en enklare konstruktion.
Användarvisningsbild
av SvenB
CarMan skrev: Det är upp till verkstad att tacka ja eller nej, om en kund vill ha ett jobb utfört! Och det oavsett om det är en Volvo på en Volvo verkstad eller ej!
Kunden har inte nån rätt att bestämma sånt.
Det där låter oroväckande. Jag är tvungen att serva min bil på en auktoriserad Volvoverkstad för att garantier skall gälla. Hur skall jag kunna göra det om verkstaden helt godtyckligt kan neka mig att utföra service :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
Nej du är inte tvungen att serva på en Volvo verkstad, för att garantin ska gälla. Men om du inte gör det och det händer nått som kan bero på att man gjort nått fel på den servicen. Så är det du som ska bevisa att den andra verkstad gjort rätt, annars har du ingen garant.

Som du förstår kan det ju bli svårt!
Användarvisningsbild
av CarMan
Men det är nog lugnt, dom säger ju i sin reklam att dom kan allt om alla bilar...

Sen att reklamen är utskickad centralt och att "vem som helst" kan ansluta sin verksta till kedjan är ju en annan femma...
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror du misuppfattade mitt inlägg CarMan. Jag trodde en auktoriserad Volvoverkstad var tvungen att ta emot och laga/serva Volvobilar. Men du skriver att så inte är fallet. De kan godtyckligt neka att göra det enligt dig.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vem skulle tvinga dig?
Kan du inte betala eller på annat sätt mus skött dig, så vill man ju inte ha den kunden.
Jag neka en i sommras som ville att kag skulle kolla på hans bil.

Bilen kom in när jag var på semester, kunden hade låtit nån byta motor. Bilen hade gått efter det, men startade inte nu. Så den var inlämnad för att den inte startade.
Jag fixade det, kunden var nöjd.
Men bilen gick som en kratta, det hängde lösa slangar här o var, bland annat till vevhusventilationen. Man hade bytt till en annan motor än vad som skulle sitta i bilen!
El systemet till den nya motorn fans i bagaget.

Kunden ville att jag skulle byta elsystem och få bilen att gå bra.

Det ville jag inte göra...
av PTV
Så länge det finns någon form av garanti eller kund som betalar med egna slantar så lär det nog inte finnas någon normal verkstad som tackar nej.Om tidigare nämnda inte går att uppfylla så är det ju bara att lägga ner vidare arbete om man inte vill utföra någon form av volontär gärning.
Användarvisningsbild
av Nexus
justera ventiler? Det gjorde man ju på 80 och 90 talet . Är dagens motorer så dåliga att man måste justera ventiler redan vid 9000 mil. Tror jag behåller mina gamla volvos tills de går i graven :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]