Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagkim
Vill bara lägga till info om någon googlar fram den här tråden som nu börjar bli lite gammal. Har bytt startmotor till en beg och det fungerar klockrent efter det. Således om man har startproblem som matchar videoklippen och varvräknare som fladdrar rekommenderas varmt startmotorbyte. Kan tillägga att vi bad bilmeken om extrajordning när han ändå gjorde jobbet. Hade tur och hittade beg startmotor på skroten för 1000 kr och 1500kr för jobbet. Totalt 2500kr för att bli av med ett riktigt drygt problem.
Hade aldrig kommit på lösningen utan detta forum. Stort tack alla!!!!
av S60AWD2.5T
Skönt at det löst sig.
Fast visst är det lurigt.

Hade det räckt med extra jordning...jag gjorde den och det blev bättre.
Hade det räckt att ta bort o sätta dit startmotorn, var det dålig jord...

Svårt när man gör flera grejor samtidigt.
Jag har inte fått ett endaste fladder i år, skillnaden mot innan är ett Varta silver.
Mer snurr på grejorna med hör startström fixar så den hoppar igång jämt.
Men jag vågar inte sätta huvudet på att det är felet utan snarare att det hjälper till så inte felet uppstår.
Menar alltså att bra med kräm fixar starten utan att man råkar ut för fladdret.
av Residence
Snacka om att få liv i en gammal tråd men jag har samma problem som ni har. V70 2,4t automat 2002.
Har testa alla nycklar men samma problem.
Har bytt tändstift trots att de gamla var jättefina.
Har beställt impulsivare, den kommer på lördag imorn.
Vart sitter den? Hur byter jag denne ? Tack
Användarvisningsbild
av Perc
Undrar hur jag lyckades missa denna tråd. Jag hade samma problem på min 2.5T -04. Lång startfjäder, varvräknarfladder och trött startmotor. Minns dock aldrig att jag skulle haft mottändning. Men den snurrade inte igång så friskt som man kanske skulle förvänta sig.

Dessutom vibrerade den alltid ganska ofint på tomgång.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev:Lång startfjäder
hmm, menar du långt startsnöre ??:-/
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:
Perc skrev:Lång startfjäder
hmm, menar du långt startsnöre ??:-/
Lång startfjäder, dvs man får veva upp fjädern (köra på starten) ganska länge innan motorn startar. :)
av jaguarlars153
Nej tyvärr inte jag iaf. Provat allt utom att byt startmotor. Extra jordning, extra plusmatning. Bytt sensorer. Testat alla nycklar. Tycker det verkar konstigt att det skulle hjälpa med byta av startmotor men snart är det bara det kvar att göra.
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag hade startproblem på min under en lång period vilket jag skulle beskriva med det engelska uttrycket "long crank time".
Man får hålla nyckeln i startläget länge innan den startade...typ 3-5 sek.

I mitt fall efter många försök med allt man kan tänka sig så försvann det när jag bytte växellåda.
SÅ tyvärr kan jag inte tipsa mer precis än så, men man lossar ju startmotor, drar kablage snyggt och definitift blir ju alla bultar och jordningar uppfräschade.
Nu går den hur bra som helst och startar alltid perfekt.

SÅ har du provat allt kanske du ändå har kvar att lossa startmotorn, kolla så kablagen ligger snyggt och inte plockar upp störningar samt lossa rengör och återmontera alla bultar.
Det du inte kommer åt att göra är att rengöra gods ytorna mellan motor och låda vilket jag också gjorde.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]