Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emahl92
Jag har en V70-01 med den tråkiga fyrekrade ratten. Jag vill byta den mot en treekrad träratt. Jag hörde med bilia och dom tar 5700 kronor för att sätta in en helt ny ratt. finns det några billigare alternativ? kan man byta själv t.ex eller hur ska jag göra?
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har airbag i ratten. Skulle råda dig till att låta bli att byta själv om du inte har kunskaper hur du gör med airbagen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tveksamt om det blir billigare. Var skall du köpa ratten då? På Volvo? Dessutom är inte Mekonomen i många fall speciellt bra enligt fler här på forumet.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vilken verkstad som helst kan byta ratten åt dig. Problemet är att om du köper från skroten så får du inte airbagen med. Den är bortplockad. Så en ny från Volvo är att rekomendera. Sen kan vem som helst byta ratten åt dig. Glöm ej att koppla bort batteriet I minst 5 min innan du gör det.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det var väl lite tråkiga svar du fått!

Det finns ofta rattar med och utan airbags att köpa på Blocket och Tradera, skroten får inte sälja dom så där är det stopp tyvärr. Men ibland så lyckas folk att få ut sådana saker från skroten ändå (the horror!).

Du kan köpa ratt från vilken V70N du önskar fram till 2007 eller S60 som har treekrad ratt (snyggt!). Tänk bara på att rattknapparna ändrades 2005 när faceliften kom så dom fungerar inte på 01'an.

Personligen tycker jag att facelift (2005+) S60 ratten den snyggaste tillsammans med 01-04 knappsatsen så att det funkar på V70N 01an. Airbag måste du också byta till en treekrad och det kan vara vilken du önskar från 01-07 men gärna 05+ för att få samma färg på airbag och ratt.

Själva bytet är en barnlek och görs med batteriet urkopplat. Montera allt, sätt tändningen på II och koppla på batteri igen. *Klart*

Själv har jag en original ratt grå från V70N 01 liggande komplett med knappar och airbag, även en lös airbag fyrekrad från 01 om någon vill handla :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Tråkigt att du tycker svaren är tråkiga, men det bjuder jag på. Men har du sett vilken kraft det är i airbagen? Jag har gjort det så jag rekommenderar ingen som inte är medveten om riskerna att hantera detta. Jag var nämligen med på en företagsdag med Volvo där de demonstrerade kraften i en rattairbag. Att bara säga att det är "plättlätt" till någon man inte vet vem det är, som dessutom skriver sitt första inlägg här, aktar jag mig för.
Användarvisningsbild
av johnnype
Nu var inte mitt svar riktat mot dig eller någon annan SvenB!

Men hur som helst, detta forum är ju förhoppningsvis en plats där man ska kunna införskaffa information. Efter en snabb sökning på YouTube så hittade jag den här http://www.youtube.com/watch?v=ZmQYcua3_80

Vi måste ju låta användaren bestämma om det är något han vill ge sig in på eller ej. Eller är det här bara en plats för inbördes beundran där ingen berättar något för nykomlingar?

Kraften har jag sett! Har själv offrat en SIPS och en Ratt -airbag här på gården. Barnen tyckte det var skoj! Jag tog givetvis alla försiktighetsåtgärden man kan ta innan jag kopplade ström.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]