Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70ägare
Hej! Någon som vet om Volvos D2 motor är Volvos egna? Eller är det Ford eller någon annan?
Och....är det en bra pigg motor? Kända fel? Vet en som är spekulant nämligen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej det är en s.k. PSA motor. Det är en fransk konstruktion som sitter i väldigt många europeiska bilar. Men en Fordförsäljare sa till en kompis att den även licenstillverkas i Volvos motorfabrik i Skövde. Jag vet inte om det kan vara sant. Men motorn är i vilket fall som helst bra. Att rubricera den som pigg är nog en liten överdrift. Jag har en i min bil och den räcker till för mig.
av Elmeholt
Jag har en D2 automat i min V70, duger gott och väl åt mig. Har hellre en bra bränsleekonomi än att köra om alla och känna mig våldsamt häftig en kort stund. :p
Användarvisningsbild
av bem
Volvos D2 motor går bra och är bränslesnål, såvitt jag vet och har undersökt för jag funderade ett tag på en V70 2013 med D2 motorn men det blev till slut en V70 D3 2014. V70 är en ganska tung bil med en del luftmotstånd så D2 motorn kan ej accelerera iväg en V70 så värst snabbt. Omkörningar får planeras mer noggrant men väl uppe i marschfart kring 90 km/h går den fint och snålt på plattmark. Automatlådan (Powershift) till en D2 är ger i och för sig mjuk växling men med automatlåden blir den ännu lite segare att accelerera iväg i början, men när varvet kommit upp pinnar den iväg.
Är du bara medveten om sådana saker är det en OK motor även i en V70. Men D3 eller D4 är lite roligare i en V70.
Jag har kört V70 D2 manuell och automat lite innan jag bestämde mig för V70 med D3 (manuell växellåda) istället.
Snart lär Volvos nya helt egenutvecklade VEA motor även komma i D2 (f n finns bara D4 bland dieslarna och T5, T5 bland bensinmotorerna som är VEA).
Så beroende på hur brådis du har med ny bil så kan det kanske vara intressant att invänta VEA D2. Helt ny motor utvecklad av Volvo. Den är 4-cylindrig på 2,0 liters cylindervolym och alla Volvos bilar skall nu framöver få VEA motor.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av corzair
Ingen raket men gör sitt jobb, har man dock tung gasfot eller kör mycket inne i stan och ska hänga med i storstadstempot får den dock jobba ganska hårt och bränsleförbrukningen blir inte många cl mindre än en stor motor som d4/d5

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]