Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Simon17
#815927
Tjena, första inlägget då... Men har införskaffat mig en ja... s40 2,0t och nyss servat me ny olja nya filter och stift.. o så sent som idag ny magnetventil.. nu laddar den väl 0,8 från 3,5k-5,3k varv sen efter 5,3 börjar den blöddra, liksom lite som en moped gör vid för fet blandning, går fortfarande dock försvagad effekt o laddet sjunker lite.. säg då att jag drar ut 2:an och sen går jag på 3:an och ska varva ut den, de e då IBLAND den blödrar vid 5300, sen även här ibland när man sedan ska gå på 4:an så hackar den till 3-4 ggr hårt,(typ som om man inte hade gett ngt gas alls...)

ingen av symptomen är regelbundna eller hör riktigt ihop, de kommer då och då, dock är blöddret mer förekommande...

kanske skall tillägas REGnr EJK273
Typgodkännandedatum: 1998-07-03
Fordonsår: 1999
#816063
chippad ska den inte va.. laddar dock fullt ladd på 2:an som man hört att den bara ska ladda grund på... stift har jag bosch platina...

yes, ska kolla det, men tänkte på insuget sitter de ju ngn ventil som har slang till ICn som sedan leder förbi spjällhuset, vad är det för ngi? sitter det någon EGR på min motor? :)
#816310
om du läste första inlägget noga ser du att magnetventilen i denna stund bara är ca 48 timmar gammal... och ja, något är snett ju, men pratat med föredetta återförsäljare till bsr och han säger att det kan hända att laddet stiger upp extra när man lättar på gasen. btw, du hade inte behövt informera mig om att ngt e fel, de vet jag redan, frågan är hur fixar jag det.. :-)-)

o ang tryckklockan så är den testad.. släpper på 0,3 dock skulle de inte vart helt omöjligt att laddtrycksgivaren e knas.. (mäter fel)
#816420
spolarna skall kollas igen, vid service bytte vi bara stift o kollade inte spec på spolarna :P felkodsläs har jag tyvärr inte möjlighet till förens efter nyår..
#816430
osäker där, besällde från mekonomen så den e ju ny, dock fortfarande svart... men som jag sa innan, det kan inte va ngt med att givaren t laddet är seg? för sen ibland så hugger han ju till 3 ggr elr så när man laddar 0.8... om de kan va så att ECU'n upptäcker laddet sent o försöker korrigera genom att klippa tändningen?

EDIT:


filmklipp, i sista sekunder ser ni hur laddet dansar jämt me motorn o nej de e inte varvstoppet

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]