Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Tack,tittade på att lossa den från skenorna,men 4 bult var ju enkelt.
Klädseln sitter med någon typ av metallklips,får väl klippa bort dessa, antar att givaren sitter i bakre halvan av stolen,
sitter den under stolsvärmen måste jag lossa den?
Någon av er som bytt denna givare, tips!?
av olofgeo
Lös sensor finns inte utan man måsta byta hela värmedynan,1100kr enl. Volvo.
Har lyft ur stolen,lite skruvande för att lossa sidostycket samt säkerhetsbälte,tyget på sittsen var relativt enkelt att lossa.
Nu hoppas jag att det är sittsensorn som är trasig vad kan annars vara?
Att lossa värmesittsen från skumgummit verkar inte lika enkelt ,kan man sätta den nya ovanpå den gamla?
Har letat på nätet efter billigare alternativ verkar svårt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Clipsen kan man köpa nya, om man vill. Annars får man böja ut de gamla. Finns ett specialverktyg för att knipa till clipsen med, när man ska fästa dit klädseln igen. Har man inget sånt får det gå med kombitång eller polygrip.

Ta inte bort det gamla värmelementet från dynan! Gör du det får du med dig klumpar av stoppningen, och sen är dynan mer eller mindre förstörd för all framtid. Ett element till kan man lägga dubbelt ovanpå det gamla. Sen kan man byta, om operationen skulle behöva göras ytterligare en gång.
av olofgeo
Tack,det förenklar ju det hela,varför dessa metallklips vanliga buntband borde ju funka?
Kan det vara nåt annat som orsakar bältesvarningen,bra att veta innan jag satsar 1100kr.
Användarvisningsbild
av apersson850
Metallclips brinner inte och är mycket lättare att montera än buntband. Om man har specialverktyget, alltså, men det har de ju förstås vid monteringen av bilen, och stolen.
av olofgeo
Var inne på Volvo idag för att beställa värmesitsen,dom ansåg dock att det var säkrast att lämna in för felsökning först,1000kr skulle det kosta,kunde vara massor med andra fel än sitsen ansåg verkstan.
Men jag tackade för erbjudandet och beställde nytt värmelement ändå!
Användarvisningsbild
av bem
Jag försökte mig på att byta säteselementet i förarstolen själv för nåt år sen och jag hade ur stolen och allt inkl bort med sittdynans klädsel. Men fasen jag fick inte till det så jag fick lämna in hos Volvo. Först gjorde de felssökning på 500 kr, sen bytte de säteselementet som gick på 1800 kr inkl arbete och sen avsluta de med att byta styrenheten för stolsvärmen för 1200 kr (som tydligen var paj också). Smakar det (att sitta varmt) så kan det kosta...
Nåväl, jag kunde ej klaga för när de bytte säteselementet hade bilen gått 36000 mil så det hade ju blivit några i och ursittningar samt 11 vintrar med stolsvärme så jag tycker det höll ganska länge ändå.

/Bo

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]