Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut hur jag ska skarva ihop detta.

Föregående ägare sålde sin Volvo till mig, men behöll sin älskade radio ?:-/ och lämnade klippta kablar, se bilden.

Jag har införskaffat universal ISO-kablage för V40. Gällande kontakten till högtalarna så kan jag testa mig fram, när jag väl fått ström till radion så fixar jag att ansluta högtalarna. Men jag är osäker gällande "strömförsörjningskontakten".

Isokablagets sladdar:

A. Gul "+12 MEMORY".
B. Blå "AUT ANTENNA"
C. Röd "+12 POWER"
D. Orange "CAR LIGHT"
E. Svart "GROUND"

Jag antar att jag ska klippa 5, 6, 7, klippa hylsorna från 3 och 4, och sedan skarva ihop det hela. Men hur ska 1-7 sedan kopplas till A-E? Vad jag har kommit fram till så ska vissa sladdar inte kopplas in alls utan endast lindas med eltejp och lämnas som de är.

Enligt vissa källor ska man mäta sig fram, men enligt andra ska man koppla ur batteriet så då kan man ju inte mäta?! (Skulle vara perfekt om detta kan göras utan multimeter då jag i såfall måste fråga runt om jag kan låna en någonstans...)

(Bilen är från -98)

/Tack på förhand

Bild
vetten skrev:Kan den här vara till hjälp kanske.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... sokoppling
Tackar, men jag har främst svårt att reda ut vad alla sladdarna jag markerat 1-7 egentligen är... Ser ju ut som att det är dubbla uppsättningar av de grövre röda och svarta, räcker det att jag använder en av varje? kanske räcker det att jag kopplar 3 och 4 till plus respektive minus, men då förstår jag inte riktigt varför 1 och 2 är klippta, och vad är den bruna sladden för något?

På mitt foto syns ju var de suttit i originalkontakten, så min förhoppning var lite att man med hjälp av denna bild kanske kunde tala om hur man ska para ihop dem till isokontakten.
Var lite svårt att få överblick på kablarna på din första bild.
Vad är det för kontakt du håller i handen där?Är det bilens originalkontakt som är avklippt?
Med hela kablarna så finns det en Iso adapter på biltema,så man kopplar på original kontakter till Iso.

Jag skulle tro att kabel nr 1 ska kopplas in på A gul 12+ memory (där ska vara konstant 12v där,för att hålla igång minnet på radio & så)
kabel 3 kanske är C röd 12+ power (kopplad så du måste ha på tändningen på bilen för att få ström) Kan vara tvärtom på vissa bilar,med färgerna,men det märker man snabbt,om du ställer in en radiokanal,& sen stänger av stereon,& sen när du startar den & radio kanalen är borta,så byta plats på gul & röd :) vill man kunna starta stereon utan att ha på tändningen på bilen kopplas gul & röd ihop bara. (vissa stereos är färdiga med kontakter för det)
B blå antenn ska kopplas in så du får radio,eller om du ska ha slutsteg sen ;)
D gissar jag är till för dom stereos som kan dimmas ner med instrumentbelysningen,är nog få stereos som kan det..
E svart är såklart jorden,men på din bild hade du 2 svarta kablar,nr 4 & 5,men som sagt,svårt att se på bilden hur dom går..

Får du ingen ordning på det sen så hojta till så kan jag ta en koll på min stereo hur jag har kopplat )
Högtalaranslutningar använder jag ifs inte (kör slutsteg på allt) men med min stereomanual står det vad som är vad,& då borde kontakten i bilen kopplas på samma kablar )
nonplus skrev:Var lite svårt att få överblick på kablarna på din första bild.
Vad är det för kontakt du håller i handen där?Är det bilens originalkontakt som är avklippt?
Med hela kablarna så finns det en Iso adapter på biltema,så man kopplar på original kontakter till Iso.

Jag skulle tro att kabel nr 1 ska kopplas in på A gul 12+ memory (där ska vara konstant 12v där,för att hålla igång minnet på radio & så)
kabel 3 kanske är C röd 12+ power (kopplad så du måste ha på tändningen på bilen för att få ström) Kan vara tvärtom på vissa bilar,med färgerna,men det märker man snabbt,om du ställer in en radiokanal,& sen stänger av stereon,& sen när du startar den & radio kanalen är borta,så byta plats på gul & röd :) vill man kunna starta stereon utan att ha på tändningen på bilen kopplas gul & röd ihop bara. (vissa stereos är färdiga med kontakter för det)
B blå antenn ska kopplas in så du får radio,eller om du ska ha slutsteg sen ;)
D gissar jag är till för dom stereos som kan dimmas ner med instrumentbelysningen,är nog få stereos som kan det..
E svart är såklart jorden,men på din bild hade du 2 svarta kablar,nr 4 & 5,men som sagt,svårt att se på bilden hur dom går..

Får du ingen ordning på det sen så hojta till så kan jag ta en koll på min stereo hur jag har kopplat )
Högtalaranslutningar använder jag ifs inte (kör slutsteg på allt) men med min stereomanual står det vad som är vad,& då borde kontakten i bilen kopplas på samma kablar )
Tackar, måste vara så som du skriver...

Det är bilens originalkontakt på den bilden. Dessvärre är alla kablar till den andra kontakten klippta (det sitter flathylsor på alla kablar till högtalarna). Så ISO-adapter kommer jag tyvärr inte så långt med.

Ska försöka smita iväg under julstöket och koppla ihop det så får se hur det går.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]